اخبارجهان

نگرانی امریکا از گسترش حضور نظامی چین در افریقا

واشنگتن/ وی او ای/4ثور/باختر

مقامات ارشد نظامی امریکا نسبت به گسترش حضور نظامی چین در افریقا ابراز نگرانی کرده اند و گفته اند که این کشور در حال ایجاد شبکه‌ای از پایگاه‌های نظامی و نیروی دریایی در این قاره است.

جنرال استیفن تاونسند، مسوول فرماندهی افریقا در اردوی امریکا به اعضای کانگرس گفت: ” ما از تمایل چین برای ایجاد شبکۀ از پایگاه‌ها در سراسر جهان اطلاع داریم. اما بیشترین نگرانی من از (ایجاد چنین پایگاهی) در سواحل اقیانوس اطلس افریقا است. “

چین در سال ۲۰۱۷، نخستین پایگاه نظامی خود را در سواحل شرقی افریقا در “دورال جیبوتی” ایجاد کرد که فاصلهٔ اندک آن از پایگاه نظامی امریکایی، سبب نگرانی فراوانی در امریکا شد.

جنرال تاونسند می‌گوید که از همان زمان تا حالا، چین در پی گسترش حضور نظامی خود در جیبوتی بوده است.

او گفت: “آنچه که چین در دو سال گذشته انجام داده است،‌ تکمیل ساخت یک راهر‌و آبی بسیار بزرگ در کنار پایگاه‌شان است. این راهرو آبی توانایی باراندازی بزرگترین کشتی‌های‌شان به شمول کشتی‌های طیاره‌بردار و تحت البحری‌های هسته‌یی را داراست.”

به گفتهٔ مقامات امریکایی،‌ چین حالا در صدد گسترش حضور خود در مناطق جنوبی و در امتداد سواحل افریقا در تانزانیاست.

جنرال تاونسند که به اعضای کمیتهٔ خدمات نظامی کانگرس معلومات می‌داد، گفت: “این بزرگترین تهدیدی است که از چین متصور است. (چین) خواهان چیزی بیشتر از داشتن فقط یک بندرگاه است… می‌خواهند بندرگاهی داشته باشند که بتوانند خود را تجدید سلاح کرده و کشتی‌های جنگی‌ خود را ترمیم کنند، و به شدت برای ساختن چنین پایگاهی کار می‌کنند.”

در گذشته نیز مقامات دفاعی امریکا نسبت به برنامه‌های نظامی چین ابراز نگرانی کرده بودند.

در ماه مارچ، یک جنرال ارشد امریکایی هشدار داد که چین در صدد باز کردن جای پای خود در امریکای مرکزی و جنوبی است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا