اقتصاد

محمدی کریم خلیلی: دولت به تامین امنیت سرمایه گذاری در کشور مصمم است

 

كابل 18 دلو باختر

اتحادیه ملی صادرکنند گان، با حضور محمدی کریم خلیلی معاون رییس جمهور تاسیس شد و صادرکنندگان برتر سال جاری مورد تقدیر قرار گرفت.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ،در محفلی که به این مناسبت از سوی اتاق تجارت و صنایع کشور برگزار شده بود،  دكتورانوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع، محمد آصف رحیمی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، وحیدالله شهرانی وزیر معادن و سایر مقام های بلند پایه دولتی، هیئت رهبری اتاق تجارت و صنایع، تجار ملی، صنعت کاران و صادرکنندگان حضور داشتند.

معاون رییس جمهور تاسیس این اتحادیه را گامی درجهت رشد و شکوفایی اقتصادی کشور و افزایش صادرات عنوان نموده و ضمن اعلام حمایت رهبری دولت از این اتحادیه، اظهار داشت که دولت سعي مي کند مشوق بخش خصوصي در راستاي "نظام اقتصاد بازار" بوده و مصؤنيت فعاليت­هاي توليدي و خدماتي آنها را در چار چوب قانون تأمين کند.

معاون رییس جمهور فراهم­آوري فرصتهاي برابر براي شهروندان کشور در جهت استفاده از مزيتهايِ "نظام بازار" و حمايت از مصرف­کنندگان و مستهلکان را ازمکلفیت های دولت عنوان نموده و توجه به زیربناهای اقتصادی مانند ساختن جاده­ها، ميدان­هاي هوايي، خدمات آموزشي،  برق­رساني و بانکداري را در رشد سکتور خصوصی و تعدیل قیمتها مؤثر دانست.

وی استفاده از شيوه­هاي غير قانوني همچون "دامپينگ"، "تباني"، "انحصار"، "احتکار" را از مشکلات فرا راه رشد اقتصادی خوانده و ضمن تاکید برحل مشکلات یاده شده، افزود که دولت به تامین امنیت سرمایه گذاری در کشور مصمم بوده و تلاش می نماید تا "بيمه" را به عنوان يک نهاد ضروري و تأثيرگذار در رشد و توسعة فعاليتهاي اقتصادي، ترويج نمايد.

معاون رییس جمهور از مصوبات کمیته اقتصادی شورای وزیران در بخش های تخفیف و معاف شدن برخی از مالیات، بالابردن تعرفه بر واردات و پرداخت قرضه به سرمایه گذاران جهت حمایت از بخش خصوصی یادآوری نموده و رعایت استندرد های ملی و بین المللی را در افزایش صادرات بسیار با اهمیت خواند.

وی خاطر نشان ساخت که تاکنون استندرهای مواد غذايي و محصولات زراعتي، دوايي، نفتي، برق و سامان آلات برقي، نساجي، محيط زيست، "اوزان و مقياس" و چهار "کود ساختماني" شامل استندردِ "مهندسي"، "ساختمان"، "انکشاف شهري"، "شاهراه و سرک" و "ديزاين پل" در شورای عالی استندرد به تصویب رسیده است.

دكتورانوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع ضمن تاکید بر تقویت صادرات و اهمیت نقش آن در پیشرفت اقتصادی کشور؛ میوه ها، قالین و سنگ مرمر را از اقلام عمده صادراتی کشور خوانده و بر رعایت معيار های ملی و بین المللی در این خصوص، تاکید نمود.

وزیر تجارت هماهنگی بیشتر بین دولت و بخش خصوصی را در سامان دادن وضعیت اقتصادی کشور و افزایش صادرات مهم عنوان نموده و بر حمایت دولت از سکتور خصوصی تاکید ورزید.

قربان حقجو رییس هیأت عامل و خانجان الکوزی معاون اول اتاق تجارت و صنایع و رییس اتحادیه ملی صادر کنندگان، که از سخنرانان دیگر این محفل بودند، ضمن اشاره بر پیشرفت های بدست آمده در عرصه اقتصادی در کشور، خواستار حمایت بیشتر دولت از تولیدات داخلی شد.

به گفته رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع، هنوز هم مشکلات فراروی رشد اقتصاد پایدار در افغانستان وجود داشته که برای برطرف شدن آنها پیشنهاد های را مبنی بر معیاری­سازی اموال صادراتی، حل مشکلات موجود در ارائه بیلانس سالانة شر کت های صادر کننده، تشویق سرمایه گذاران برایجاد فابریکه های پروسس، ایجاد سرد خانه، جلوگیری از اخاذی، تلاش برای بازار یابی، حل مشکلات ترانزیتی، ایجاد سهولت های ترانسپورتی، وضع تعرفه­های حمایوی و ایجاد پارک های صنعتی مطرح نمود.

در این محفل شماری از صادرکنندگان برتر در بخش های صادرات میوه خشک، قالین، سنگ های قیمتی و تعمیراتی، نباتات طبی، میوه تازه، سبزیها تولیدات صنعتی، حبوبات، و صنایع دستی به شرکت کنندگان معرفی شده و مورد تقدیر قرارگرفتند.

درپایان محفل معاون رییس جمهور از نمایشگاه تولیدات داخلی که برگزار شده بود نیز باز دید نمود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا