سیاست

برای نخستین‌بار از سال‌یاد شهادت سردار محمدداوود خان تجلیل به‌ عمل‌آمد

کابل باختر 7 ثور
برای نخستین‌ باراز چهل‌ مین سال‌ یاد شهادت سردار محمد داوود خان باحضورداشت محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، تجلیل به عمل‌آمد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در مراسمی‌که باحضور شخصیت‌های بلندپایۀ حکومتی و سیاسی و نیز برخی اعضای خانواده شهید سردار محمدداوود در تالار رادیو تلویزیون ملی افغانستان برگزار گردید، رئیس‌جمهور کشور گفت که شهید داوود خان و خانواده‌اش اولین قربانیان کودتای ۷ ثور بودند که اثرات آن تا اکنون نمایان است.
رئیس‌جمهور، شهید سردارداوود خان و شاه‌امان‌الله غازی را از شخصیت‌های عمدۀ قرن ۲۰ در افغانستان عنوان کرده افزود: آنها تلاش کردند که افغانستان را متحول بسازند، اما فصل‌های شان ناتمام ماند.
رئیس‌جمهور گفت که پیام اساسی شهید داوود خان برای نسل جوان و آینده افغانستان، پیام محبت و وطن‌دوسی بود و امروز برای تکمیل‌نمودن فصل ناتمام شهید سردار محمدداوود خان و شاه‌امان‌الله غازی تا سال ۲۰۴۷ باید به اجماع برسیم.
وی بر تحقق آرزوهای شهید داوود خان در چارچوب قانون اساسی کشور تأکید کرده گفت که افغانستان از طریق برآورده‌شدن این آرزوها احیا می‌شود و این خواست همه مردم می‌باشد.
محمداشرف غنی رئیس‌جمهورکشور افزود که صلح نیاز حیاتی مردم افغانستان است و دراین خصوص اجماع وجوددارد و نیز هیچ مانع را در این مسیر نمی‌پذیریم.
وی اضافه کرد که اراده ملی برای ثبات، رفاه و عدالت موجود می‌باشد و در راستای داشتن‌ نظام مردم‌سالار باید هیچ ‌شک وجود نداشته‌باشد.
رئیس‌جمهور تأکید ورزید که افغانستان تنها در چارچوب قانون اساسی به ثبات و رفاه رسیده می‌تواند.
رئیس‌جمهور درخصوص سجایای شهید سردار محمد داوود خان گفت: او نفس پاک داشت، بیت‌المال را متعلق به ملت می‌دانست و پس از شهادتش هیچ سندی از سو استفاده منابع دولتی از وی یافت نشد.
وی افزود که شهید داوود خان در امور حکومت‌داری خویش قاطعیت داشت و با جغرافیای افغانستان به‌گونۀ کامل آشنا بود و او مدیریت سالم در بخش امنیت و زیربنا داشت و در زمان صدارتش، امنیت سراسری در افغانستان حکمفرما بود.
رئیس‌جمهورخاطرنشان‌ساخت که شیوۀ حکومت‌داری نیاز به تجدید دارد و باید تصامیم  فردمحوری به نهاد محور بدل شوند. وی گفت که ایجاد نظام مردم‌سالار حوصلۀ سیاسی می‌خواهد و بدون آن به اجماع رسیده نمی‌توانیم.
رئیس‌جمهورکشور تصریح‌داشت که در ختم دوران حکومت‌داری شهید داوود خان، اساس زیربنای انکشافی افغانستان گذاشته شد که نیاز به تداوم این راه می‌باشد. وی گفت که آبدۀ تجلیل و ثبت‌نام‌های شهدا اعمار و افتتاح خواهد شد.
محمداشرف غنی بر ضرورت یک بحث تاریخی بخاطر شناخت بهتر شخصیت چند بعدی شهید سردارمحمد داوود خان تأکید کرد و گفت که شرایط زمان و ابعاد شخصیتی او را باید به شکل منسجم بررسی نماییم.
وی گفت که مردم و قشر سیاسی ما باید بدانند که نظام وسیله مردم است نه مردم وسیله نظام و باید ما به استقلال فکری دست‌یابیم، زیرا بدون آن به اجماع دست نمیابیم.
رئیس‌جمهور افزود که باید تاریخ ۵۰۰۰ ساله  به ویژه تاریخ ۱۰۰ سال گذشته افغانستان را درک کنیم، زیرا آینده را از گذشته می‌توانیم تثبیت نماییم.
در این مراسم، سردار محمدنعیم یک‌تن از اعضای خانواده شهید سردار محمدداوود خان صحبت کرده گفت: ۴۰ سال بود ما انتظار داشتیم تا کسی به زخم‌های خانواده ما مرهم بگذارد، و امروز برای اولین‌بار است که از مقام شهید داوود خان توسط رئیس‌جمهور افغانستان تجلیل می‌شود، این کار شما شفقت به حق خانوادۀ ماست.
هم‌چنان، استاد حبیب‌الله رفیع، عبدالغفور لیوال مشاور ارشد رئیس‌جمهور و گران هیواد به‌گونۀ جداگانه پیرامون سجایای شخصیتی دورۀ صدارت، ریاست‌جمهوری و دستاوردهای شهید سردار محمد داوود خان صحبت کردند.# احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا