سیاست

حمایت امریکا و اتحادیه اروپا از تلاش‌های جاری صلح افغانستان

بروکسل/ صدای امریکا/ ۲ عقرب/ باختر
نمایندگان اتحادیه اروپا و امریکا در بروکسل، روی تداوم تلاش‌ها برای حل سیاسی مساله افغانستان و همکاری در این زمینه تاکید کرده اند.
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان و نمایندگان ملل متحد، امریکا ، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی و بریتانیا، روز سه شنبه گذشته در مقر سازمان ناتو در بروکسل در مورد مساله صلح افغانستان بحث کرد و در فرجام اعلامیه‌ یی مشترک را در این زمینه صادر کردند.
در این اعلامیۀ مشترک تاکید شده است که صلح پایدار از طریق مذاکرات مستقیم و همکاری جامعه جهانی با حکومت افغانستان، طالبان، سیاست‌گذاران و سایر رهبران اجتماعی ممکن است.
به باور این دیپلمات‌های غربی، توافقنامۀ همه‌جانبۀ صلح نه تنها منجر به ختم جنگ در افغانستان می‌شود، بلکه به ثبات منطقه و جهان نیز کمک خواهد کرد.
امریکا و اتحادیه اروپا از تمام جوانب درگیر در افغانستان خواسته است که بی‌درنگ برای کاهش خشونت و تلفات غیرنظامیان اقدام کنند تا زمینه برای گفت وگوهای صلح فراهم شود.
همچنان در این اعلامیه از رییس جمهور، رییس اجرایی و سایر رهبران سیاسی افغانستان خواسته شده است که بی‌درنگ روی ایجاد یک هیئت مذاکره کنندۀ فراگیر توجه کنند.
برقراری آتش‌بس توسط جناح‌های درگیر در جریان گفت وگوهای بین‌الافغانی از دیگر مواردی است که در این اعلامیه روی آن تاکید شده است.
اهمیت مبارزه با تولید غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر، محو تهدید مواد مخدر در افغانستان، مبارزه در برابر فساد، تقویت حکومتداری خوب و تطبیق قوانین ضد فساد از مواردی اند که در این اعلامیه از حکومت افغانستان خواسته شده است.
نمایندگان امریکا و اتحادیه اروپا همچنان توافق کرده اند که ادامه کمک‌های جامعۀ جهانی به نظامیان افغان و سایر اداره‌های حکومتی افغانستان لازمی است تا از این طریق افغانستان بتواند در مقابل تهدیدهای داخلی و بیرونی ایستادگی کند.
در اعلامیه همه کشورهای ذیربط ترغیب شده است تا از مردم افغانستان حمایت کنند و برای برقراری صلح پایدار که به نفع همه است، سهم بگیرند. #  بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا