فرهنگ

دانشمندان در روز سوم سمپوزیم بین المللی امیر الکلام نیز مقالات علمی شان را ارایه کردند

کابل باختر 25 حمل
سومین روزسمپوزیم بین المللی امیرالکام، نظام الدین علی شیرنوایی، شاعر، نویسنده و صدراعظم سلطان حسین بایقرا، طی همایشی امروز در باغ بابر برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این همایش که در سالون کنفرانس های قصر بابر در شهر کابل تدویر یافته بود، افزون بر مهمانان ازکشور های دوست و همسایه، دانشمندان و فرهنگیانی از اقوام مختلف کشور و جمعی از نوایی شناسان شرکت نموده بودند.
در سومین روز کار سمپوزیم بین المللی امیرعلی شیرنوایی، پوهاند دوکتور عبدالقیوم قویم، سر محقق محی الدین هاشمی، استاد خیرالدین خیرخواه، پروفیسور عبدالله اعظموف از جمهوری ازبکستان، استاد محمدکاظم امینی، دوکتور سید خواجه علیزاده از جمهوری تاجکستان و استاد عبدالرزاق رویین مقالات علمی شان را به حاضرین ارایه کردند.
در این مقالات همچنان جستار های خوبی از زند گی و آثار و ابعاد گوناگون شخصیت امیر علی شیرنوایی ارایه گردید.
بعد در جریان سمپوزیم بخش پرسش و پاسخ برگزار شد که در آن به برخی از پرسش هایی که از سوی شرکت کننده گان سمپوزیوم ارایه گردید، توسط نوایی شناسان پاسخ داده شد.
در این همایش همچنان لوح های یادبودی که به مناسبت برگزاری این سمپوزیم از سوی شاروالی کابل تهیه شده بود، به شماری از مهمانان شرکت کننده از کشور های دوست، نوایی شناسان و فرهنگیانی که در این سمپوزیم سهم علمی داشتند، اهدا گردید.
شرکت کننده گان همچنان به مزار بابرشاه رفته و به رسم احترام ، اکلیل گل گذاشتند.
شرکت کنند گان سمپوزیم پس از آن از نمایشگاه کتاب که از سوی ناشران و کتاب فروشان شهر کابل راه اندازی شده بود، دیدن کردند.
شرکت در کنسرت هنرمندان افغانی بخش دیگری از مراسم پایانی کار سمپوزیم در کابل بود.
هیأت مهمان از کشور های دوست که در این سمپوزیم شرکت نموده بودند، قرار است فردا روانه هرات شوند تا از مزار حضرت امیر علی شیر نوایی و دیگر یادگاری های عصر نوایی در آن ولایت دیدن نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا