تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت شنبه 7 جدی

کابل باختر/ 7/ جدی
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه چراغ در برگ نخست زیر عنوان 2013 همچنان برای نیروهای خارجی خونین است . نوشته یک حمله کننده انتحاری خود را درمسیر کاروان نیروهای خارجی درشرق کابل منفجر کرده است . مقام های پولیس کابل میگویند که این رویداد حوالی ساعت یک بعد ظهر به وقت محلی اتفاق افتاده و هدف حمله کننده انتحاری نیروهای خارجی بوده است.
چراغ درمطلب دیگر زیر عنوان عملیات تصفیه ای درهرات با شکست طالبان پایان یافت، نوشته عملیات نظامی نیروهای امنیتی افغان درولسوالی های کشک رباط سنگی و گلران هرات با پاکسازی بیش از 40 روستا از وجود طالبان پایان یافت .
مقامات محلی هرات گفته اند که این عملیات نظامی تحت نام "ضرب مومن " بوده که هفت روز را دربرگرفته است.
سمیع وفا سخنگوی والی هرات ، به خبرگزاری جمهور گفت دراین عملیات نظامی نیروها از ارگانهای ارتش، پولیس و امنیت ملی حضور داشته اند.
به گفته وی درنتیجه این عملیات دو تن از طالبان مسلح کشته چهارتن زخمی و دو تن دیگر بازداشت شدند.
چراغ درصفحه دوم زیر عنوان شوروی ، امریکا و مساله " قله افغانستان " نوشته حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در تاریخ 24 دسامبر 1979 و اشغال این کشور که به مدت 9 سال به طول انجامید ، یکی از بزرگترین وقایع سیاسی قرن بیستم به شمار می آید . این جنگ که نزدیک به دو ملیون کشته و همچنین ده ملیون مهاجر برجای گذاشت منشاء تحولات سیاسی و اجتماعی گسترده ای درسطح کشور، منطقه و همچنین نظام بین الملل شد.
به نوشته این روزنامه، در طول جنگ سرد هردو قدرت جهانی سعی درتثبیت و گسترش حوزه های نفوذ خود داشتند وباتوجه به اصل سازمان دهنده نظام بین الملل یعنی انارشی درتلاش بودند تا قدرت خود را افزایش و از افزایش قدرت رقیب جلوگیری کنند . همچنان با توجه به آنارشیک بودن نظام بین الملل تعین کارکرد واحدهای سیاسی حفظ بقای خود محسوب میشد . نویسنده به همین گونه ادامه داده است . این روزنامه در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه سخن جدید دربرگ نخست خبرداده که هیئت شورای عالی صلح به عربستان رفت . به نوشته این روزنامه، هیاتی از شورای عالی صلح روز گذشته شش جدی به منظور شرکت درکنفرانس بین المللی اسلامی به عربستان سعودی رفت .
شهزاده شاهد ، سخن گوی شورای عالی صلح گفته است که این نشست به ادامه نشست های کشورهای اسلامی و با همکاری سازمان کنفرانس اسلامی در عربستان سعودی برگزار میگردد.
وی افزودکه شش تن از اعضای شورای عالی به رهبری مولوی قیام الدین کشاف ، رییس شورای علما دراین نشست نشر کردند.
سخن جدید درمطلب دیگر از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان کرده، خشونت علیه زنان خلاف ارزش های دینی و ملی است به نوشته این روزنامه حامدکرزی رییس جمهوری از افزایش خشونت علیه زنان درکشور ابراز تاسف و نگرانی کرده و از تمام نهادهای مربوط خواسته است برای مقابله با این پدیده دست به کار شوند  آقای کرزی درسخنرانی رادیویی خود که هرپانزده روز یکبار ایراد میشودگفته است که هر چند احترام وارج گزاری به جایگاه زن درافغانستان از ارزش های اسلامی و "عنعنات اصیل " کشور است اما با این همه خشونت علیه زنان همچنان یک مشکل اجتماعی محسوب میشود و مایه ی نگرانی همه بوده است.
این درحالی است که دریکی دوهفتۀاخیر گزارش هایی از افزایش موارد خشونت علیه زنان در ولایت های مختلف کشور انتشار یافته است . این گزارش ها حاکی از اقدامات فجیع و دل خراش علیه زنان بوده و واکنش های گسترده ای را به همراه آورده است.
حمایت مقام های محلی از افراد مسلح غیر مسوول بازنگری روابط اسلام آباد – واشنگتن پس از 2014 ازجمله عنوان های دیگری اند که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده است.
به همین ترتیب روزنامه آرمان ملی درصفحه اول زیر عنوان های همه نماینده گان پاک و صادق نیستند . یک زندانی در ولسوالی جاغوری ، گوش هایش را برید . پاکستان عامل اصلی اختلافات برای امضای سند امنیتی افغانستان و امریکا است مطالبی را نشر کرده و در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا