سیاست

افغانستان و قرغزستان برای جلوگیری از فعالیت های هراس افگنان و قاچاق مواد مخدر با هم همکاری میکنند

کابل باختر14 عقرب
داکتر عبدالله عبدلله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان در حاشیه اجلاس سران حکومت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر بشکیک جمهوری قرغزستان با سورون بای جین بیکوف نخست وزیر قرغزستان دیدار نمود.
دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر خبر داد: در این نشست جین بیکوف از تشریف آوری رئيس اجرائیه و هئیت همراه وی به جمهوری قرغزستان جهت اشتراک در نشست سران کشورهای سازمان همکاری‌های شانگهای سپاسگزاری کرده گفت: افغانستان و قرغزستان دو کشور دوست٬ برادر و مسلمان اند. آرامی شما آرامی ماست و صلح استقرار شما صلح و استقرار منطقه است.
رئيس اجرائيه کشور اظهار داشت:‌ این نشست در پهلوی بحث روی قضایای مهم٬ زمینه نشست‌های دوجانبه را نیز فراهم ساخت تا قضایای مورد علاقه و مایه نگرانی کشورهای منطقه مورد بحث قرارگیرد. افغانستان و قرغزستان دو کشور دوست و برادر اند و روابط میان ما همیش حسنه بوده است.
نخست وزیر قرغزستان در صحبت‌های خود گفت: زمینه‌های هست که می‌توانیم باهم همکاری بیشتر نماییم و به عنوان نمونه از افزایش تجارت و همکاری در بخش انرژی نام برد.
رئیس اجرائیه کشور در ادامه صحبت‌های خود گفت: بهتر است ملاقات‌ها و مذاکرات در سطح معاونان وزارت امورخارجه از سرگرفته شود و کشور شما به عنوان عضو دفاع مشترک می‌تواند با افغانستان در عرصه تبادله معلومات استخباراتی برای جلوگیری از حملات تروریستی و قاچاق مواد مخدر همکاری نماید. رئيس اجرائیه از نخست وزیر قرغزستان خواست تا از عضویت دایمی افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت نماید. رئيس اجرائیه همچنان خواهان همکاری بیشتر در بخش اقتصادی٬ علمی و فرهنگی گردید و برای تحقق این هدف خواهان تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی شد. رئیس اجرائیه همکاری دو کشور در برنامه کاسا یکهزار و وصل شدن به خط ریل ۵ کشور منطقه را نمونه خوبی از همکاری‌های مشترک میان دو کشور خواند.
نخست وزیر قرغزستان پیشنهادات طرف افغانستان را پذیرفته و گفت: ملاقت میان معاونان وزارت‌های خارجه از سرگرفته شود٬ آماده‌هستیم در بخش تبادله اطلاعات همکاری نماییم٬‌ از درخواست عضویت شما حمایت می‌کنیم٬ کمیسیون مشترک ایجاد گردد و همکاری در برنامه کاسا یک هزار و خط ریل پنج کشور از خواست‌های مشترک ماست.
طبق یک خبر دیگر:
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه بعداز شرکت در کنفرانس سران حکومت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای که در شهر بشکیک پایتخت جمهوری قرغزستان شام دیروز به وطن برگشت.
در این سفر رئيس اجرائیه کشور در پانزدهمین اجلاس سران حکومت‌های عضو سازمان شانگهای به نمایندگی از افغانستان سخنرانی نمود و در حاشیه این نشست با نخست وزیر روسیه٬‌ قزاقستان٬ تاجکستان٬‌ قرغزستان٬ معاون نخست وزیر ازبکستان و معاون وزارت امورخارجه ایران دیدار و گفتگو نمود.
در این نشست‌ها صلح و امنیت٬ همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجارتی٬ بهبود روابط میان کشورهای منطقه٬ تحکیم نقش سازمان‌های منطقه‌ای و راه‌های موثر مبارزه با تروریزم و افراط گرایی مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.
اعضای سازمان شانگهای یکبار دیگر حمایت خود را از حکومت افغانستان٬ از مبارزه با تروریزم٬ از تلاش‌ها برای حفظ دستاوردهای سالیان اخیر در افغانستان و تلاش‌ها برای استقرار صلح و ثبات در منطقه اعلان کردند و براصل همگرایی منطقه‌ای و توسعه تجارت تاکید نمودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا