اقتصاد

ازتلفات احتمالی کارگران درمعادن زغال سنگ جلوگیری شد

ایبک / باختر/ 30/ ثور
بیست و هفت تونل استخراجی درمعادن زغال سنگ دره صوف بالای سمنگان مسدود گردید.
گفته میشود از این تونل ها به شکل غیر فنی و تخنیکی زغال سنگ استخراج میشد و به خاطر جلوگیری از خطر فروریزی و تلفات احتمالی کارگران مسدود ساخته شدند.
انجنیر عبدالخالق رییس تصدی زغال سنگ شمال به آژانس باختر گفت ، این بیست و هفت تونل استخراجی توسط انجنیران بررسی گردید  و آنان ابراز نظر کردندکه باید تونل های یاد شده مسدود ساخته شوند.
وی علاوه کرد به اساس فیصله شورای وزیران، ما درنظر داریم تمام تونل های را که به شکل غیر فنی حفر شده مسدود سازیم و تونل هایی راکه توسط انجنيران به شکل فنی حفر شده ، آماده سازیم و دراختیار کارگران قراربدهیم .
درهمین حال احمد علی حسنی ولسوال دره صوف بالا به آژانس باختر گفت ، قرار است در معادن زغال سنگ دهانه تور و شباشک آن ولسوالی یکصدو پنجاه و نه تونل استخراجی زغال سنگ مسدود ساخته شوند و پنجاه و پنج تونل استخراجی دیگر درماه حوت مسدود گردیده بود.
ولسوال گفت، دو معدن بزرگ زغال سنگ که در منطقه دهانه تور و شباشک آن ولسوالی وجود دارند، مناطق وسیعی راپوشانیده هم اکنون در حدود دوصد تونل استخراجی بیشتر از دو هزار کارگر تحت نظر انجنیران مصروف استخراج زغال سنگ میباشند و زغال های استخراج شده توسط مردم از طریق مسوولان تصدی فی تن آن پنجصد افغانی محصول میگردد .
گفته میشود ، معادن زغال سنگ دره صوف بالا یکی از بزرگترین معادن در سطح کشور است که سالانه عواید سرشار از مدرک فروش آن در خزانه دولت تحویل میشود.
نظر به گفته مسوولان محلی سمنگان، درسال گذشته ازاین معادن بیش از یک میلیارد و سه صدو شصت میلیون افغانی عاید بدست آمده بود در حالیکه در سال 1390 عواید این معادن حدود یک میلیارد افغانی بود.
قابل یاد آوریست که معادن زغال سنگ درولسوالی دره صوف بالا درسال 1345 کشف شد و به اساس سروی متخصصین ، بیشتر از یکصدو پنجاه میلیون تن زغال سنگ درآن معادن تخمین گردیده است.
به گفته مسوولان ، معادن زغال سنگ درکشور درطبقات مختلف سلسله کوه های هندوکش واقع شده که ازولایت بدخشان شروع والی ولایات تخار، بغلان ، سمنگان ، بامیان و سرپل امتداد یافته و به معدن سبزک هرات وصل میشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا