جهان

آمریکا آزمایش راکتی ایران را در شورای امنیت طرح می‌کند

واشنگتن – بی بی سی – 22 حوت – باختر
سامانتا پاور، سفیر دایمی آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است که موضوع آزمایش‌های راکتی اخیر ایران را روز دوشنبه این هفته در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد طرح خواهد کرد.
خانم پاور دیروز گفت: "ما موضوع این آزمایش‌های خطرناک را در جلسه شورای امنیت که به درخواست ما در روز دوشنبه برگزار می‌شود طرح خواهیم کرد و با اعضای شورا در این باره مشورت خواهیم کرد. این آزمایش‌ها موید آن است که ما باید با متحدان‌مان برای کنترول و متوقف کردن برنامه راکتی ایران اقدام کنیم."
"علاوه بر این، مقام‌های نظامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که این راکتها به منظور هدف قرار دادن اسرائیل ساخته شده‌اند. ما چنین تهدید آشکاری علیه یک عضو دیگر سازمان ملل متحد و یکی از نزدیک‌ترین متحدان مان را محکوم می‌کنیم."
خانم پاورهمچنین آزمایش‌های راکتی اخیر ایران را "تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده" توصیف کرده است.
سپاه پاسداران ایران چند روز پیش در جریان یک مانور نظامی از آزمایش راکت‌های بالستیک خبر داد.
به گفته سپاه این راکت‌ها که دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر است و به منظور مقابله با تهدید‌های اسرائیل طراحی شده و به اهدافی در فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری اصابت کرده است.
آمریکا، فرانسه و چند کشور دیگر در واکنش به این آزمایش‌ها گفته‌اند در صورت تایید تحقیقات، این اقدام ایران می‌تواند نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب شود.
در واکنش به انتقاد آمریکا و فرانسه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه گذشته گفته بود این آزمایش‌ها در تضاد با قطعنامه سازمان ملل و توافق هسته ایران و شش قدرت جهانی نیست. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا