سیاست

داکتر عبدالله عبدالله: زمینه ارتقای ظرفیت در راستای تعدیل و اصلاح قوانین در زمینه سرمایه گذاری فراهم گردد

کابل باختر 18 دلو
جلسۀ شورای وزیران امروز تحت ریاست داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر: در آغاز جلسه، رییس اجراییه با ابراز تسلیت به قربانیان حوادث طبیعی اخیر گفت: "متأسفانه در نتیجۀ برفباری‌های سنگین 107 نفر شهید شده‌اند و اکثر تلفات در ولایت‌های نورستان و بدخشان صورت گرفته است".
رییس اجراییه کشور از مقام‌های محلی ولایت ها و وزارت‌های فواید عامه، احیا و  انکشاف دهات، صحت‌عامه و وزارت دولت در امور رسیده‎گی به حوادث که در همکاری با مسوولان امنیتی، به‌موقع به قربانیان و افراد آسیب‌پذیر رسید‎گی کرده‌اند، قدردانی کرد. داکتر عبدالله گفت " در نتیجۀ تلاش‌های مسوولان دولتی، صدها نفر در کوتل حاجی‌کگ و ولسوالی مقر نجات داده شده‌اند."
رییس اجراییه کشور، بازکردن صدها کیلومتر جاده در 22 ولایت کشور را یک عملیات سنگین خواند و گفت که این مأموریت به‌موقع انجام می‌شود.
داکتر عبدالله افزود: "جدا از تلفات و خسارات ناشی از حوادث طبیعی اخیر، این برف‌باری‌ها با توجه به خشک‌سالی‌های سال‌های گذشته، روی ذخایر آبی کشور تأثیر مثبتی برجا خواهد گذاشت."
همچنان، رییس اجراییه کشور به‌سفر اخیرش به ولایت هلمند اشاره کرد و گفت که در دیدار از هلمند اوضاع این ولایت به‌گونۀ همه‌جانبه مورد بررسی قرار گرفت و برنامه‌های لازم برای بهبود وضعیت امنیتی روی دست گرفته شد.
رییس اجراییه عمده‌ترین خواست مردم هلمند را کمک به بیجا شد‌گان، توزیع زمین به پارک‌های صنعتی، تعمیر پوهنتون هلمند و ارتقای ظرفیت شفاخانۀ 150 بستر این ولایت خواند.
داکتر عبدالله رییس اجراییه در بخشی از صحبت‌هایش، از سفر وزیر امور خارجۀ کشور به فدراتیف روسیه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این سفر بتواند در گسترش روابط دو کشور مفید واقع شود.
در ادامه، معاون و معین وزارت‌های دفاع و داخله با تشریح وضعیت امنیتی گفتند که تحرکات دشمن در هفتۀ گذشته به موقع و با قاطعیت از سوی نیروهای امنیتی پاسخ داده شده است.
معاون وزارت دفاع گفت که هم‌اکنون برای سرکوب تروریستان 11 عملیات از سوی نیروهای امنیتی در سراسر کشور جریان دارد. جنرال افضل امان گفت که تلفات دشمن در این عملیات‌ها 163 کشته و 46 زخمی می‌باشد. همچنان، 24 تن از تروریستان بازداشت گردیده‌اند.
رییس اجراییه کشور با اشاره به برخی فعالیت‌های دشمن در شمال کشور به مسوولان امنیتی هدایت داد تا به موقع به خواست مردم رسیده‌گی نمایند.
در ادامه، جلسه روی مسودۀ "استراتیژی پساالحاق افغانستان در سازمان تجارت جهانی" متمرکز شد و فیصله گردید تا سند مذکور نهایی شود و در جلسۀ شورای عالی اقتصادی مطرح شود.
محمد قربان حقجو، معین وزارت تجارت و صنایع گزارش جامعی را دربارۀ مسودۀ "استراتیژی پساالحاق افغانستان در سازمان تجارت جهانی" ارایه کرد.
معین وزارت تجارت و صنایع گفت که عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی برای رشد و توسعۀ اقتصادی فوق‌العاده مهم است.
حقجو گفت: "کشورهایی‌که پیش از این عضویت سازمان تجارت جهانی را به دست آورده بودند، رشد سریع داشته‌اند. کشورهایی توانستند از این سازمان نفع ببرند که بیشترین سرمایه‌گذاری را در این زمینه انجام داده‌اند."
او اضافه کرد که اصلاحات حقوقی و تسهیل زمینه‌های سرمایه‌گذاری سبب خواهد شد که افغانستان بتواند از این سازمان سود بیشتر ببرد.
معین وزارت تجارت و صنایع، هدف از استراتیژی پساالحاق افغانستان در سازمان تجارت جهانی را "تطبیق اصلاحات و عصری‌سازی محیط تجارت افغانستان از طریق پی‌گیری تعهدات سازمان تجارت جهانی" خواند.
سپس، داکتر عبدالله با تأکید بر ایجاد ظرفیت و همکاری در کمیتۀ بین‌الوزارتی در زمینۀ همکاری با سازمان تجارت جهانی و موافقت‌نامۀ تسهیلات تجاری، از وزیر تجارت در زمینۀ هماهنگی و کمک نهادهای دولتی طالب معلومات شد.
وزیر تجارت و صنایع در زمینۀ همکاری‌ نهادهای مربوط دربارۀ اجرای تعهدات مربوط به سازمان تجارت جهانی معلومات ارایه کرد.
همایون رسا گفت که عضویت در این سازمان سبب شد که دولت افغانستان دست به اصلاح قوانین تجارتی بزند.
سپس، وزیر عدلیه در باره قوانین حاکم در زمینۀ تطبیق این استراتیژی معلومات ارایه کرد. او گفت که 28 سند تقنینی در زمینۀ الحاق افغانستان در سازمان تجارت جهانی تصویب و توشیح شده است. او در صحبت‌های خویش به کار مشترک با وزارت تجارت و صنایع اشاره کرد.
داکتر عبدالله عبدالله به نهادهای مربوط هدایت داد که در این زمینۀ جلسات منظم دایر نمایند تا از ضیاع وقت جلوگیری صورت گیرد.
بر بنیاد آجندای شورای وزیران، معین وزارت تجارت "دربارۀ راهکار بهبود محیط کسب‌وکار" نیز معلومات داد.
قربان حقجو گفت که ایجاد زیرساخت‌های نهادی و زیربنایی برای توسعه و رفع موانع کسب و کار از الزامات اولیه و در زمرۀ وظایف ضروری دولت و نهادهای مدنی است.
به گفتۀ معین وزارت تجارت و صنایع، اصلاح فضای سرمایه‌گذاری و بهبود شاخص‌های آن در عرصۀ جهانی نه تنها گامی اساسی در جهت تقویت جنبۀ مشارکت بخش خصوصی در عرصۀ اقتصاد، ارتقای سطح اشتغال و تولید در کشور می‌شود، بلکه به طور قطع حرکت مهم برای استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به کشور محسوب می‌گردد.
داکتر عبدالله به وزارت‌های عدلیه و تجارت و صنایع هدایت داد تا در همکاری با کمک‌کننده‌گان خارجی، زمینۀ ارتقای ظرفیت در راستای تعدیل و اصلاح قوانین در زمینۀ سرمایه‌گذاری را فراهم نمایند.
سپس، طبق دستور کار شورای وزیران، وزیر معارف دربارۀ لایحۀ آن وزارت پیرامون تعیین رنگ و لباس دختران مکاتب ابتداییه، متوسط و لیسه معلومات داد.
طبق لایحۀ وزارت معارف، رنگ آبی به دورۀ ابتداییه، خاکستری به دورۀ متوسطه و سرمه‌یی به دورۀ لیسه در نظر گرفته شده است.
رییس اجراییه کشور هدایت داد که دو رنگ آبی و خاکستری در دورۀ ابتدایی و لیسه در نظر گرفته شود. او گفت که همسان‌بودن لباس در مکاتب کشور نظم و انضباط ایجاد می‌کند.
همچنان، وزیر معارف از کمک 40 هزار لباس از سوی هلال‌احمر امارات به مکاتب افغانستان در آیندۀ نزدیک خبر داد. رییس اجراییه کشور به وزارت معارف هدایت داد که این لباس‌ها به کودکان فقیر توزیع گردد.
سپس، داکتر عبدالله عبدالله از وزارت معارف دربارۀ شمار مکاتب مسدودشده در ولایت‌های غربی کشور معلومات خواست.
وزارت معارف بیان کرد که 1006 مکتب در سراسر افغانستان مسدود می‌باشد؛ اما در نتیجۀ کار شورای مکاتب، دروازۀ 32 مکتب در قندهار و شماری از مکاتب در ننگرهار باز شده است.
همچنان، رییس اجراییه کشور از وزیر معارف دربارۀ کمبود معلمان معلومات خواست. داکتر اسدالله حنیف بلخی گفت که این وزارت 50 هزار معلم و کارکن اداری کمبود دارد.
رییس اجراییه کشور به وزارت معارف هدایت داد تا در جلسات آینده روی کمبود معلمان و مکاتب مسدود در سراسر کشور گزارش مفصلی ارایه نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا