جامعه

باشندگان پروان انتخابات را تقویت نظام مردم سالار میدانند

چاریکار 3 ثور باختر
باشندگان ولایت پروان انتخابات را یگانه گزینه برای تقویت نظام مردم سالار میدانند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، پلوشه اسماعیل زاده فعال حقوق زن در پروان می گوید که عدم اشتراک در انتخابات و نرفتن به پای صندوق های رای دهی راه حل نیست، بل راه حل بابت تغییر و خاتمه دادن به وضعیت ناهنجار و نابسامان فعلی حمایت از روند انتخابات حضور فعال و گسترده مردم با شور و اشتیاق در انتخابات است.
اسماعیل زاده می گوید که علت کم رنگ بودن مردم در روند ثبت نام رای دهندگان روند انتخابات ، بی باوری مردم به امنیت وبی اعتمادی نسبت به شفافیت انتخابات است که باید کمیسیون مستقل انتخابات ونیز حکومت از هر طریق اعتماد مردم را دو باره جلب کنند.
عبدالواحد عایل شبروز آگاه امور سیاسی در پروان می گوید که یکی از مولفه های دموکراسی انتخابات است که ارادۀ مردم در آن تمثیل گردد و ارادۀ مردم وقتی به گونۀ واقعی تمثیل می شود که انتخابات بدون تقلب و تخلف باشد.
وی افزود که برای تشویق مردم غرض اشتراک در روند انتخابات ارادۀ نیک و صداقت مهم است و دولت ثابت سازد که انتخابات را به گونه واقعی و بدون دست درازی دیگران به سر می رساند.
وی علاوه کرد که یکی از عوامل کم رنگ بودن حضور مردم در انتخابات تقلبات گسترده در انتخابات های گذشته بود که مردم خیلی نا امید و دل شکسته شده اند. مردم دیگر به انتخابات باور ندارند، زیرا به رای مردم خیانت صورت گرفت. این آگاه امور سیاسی گفت که حضور کمرنگ مردم باعث می شود تا انتخابات بی مایه دایر گردد و در حقیقت جای انتخابات را انتصابات احراز مینماید و زعامت و مجالس زور گو و برخلاف خواست های مردم تشکیل خواهد شد.
عبدالواحد عایل شبروز آگاه امور سیاسی در پروان علاوه کرد که مسوولان دولتی و اعضای کمیسیون انتخابات با درک حساسیت های موجود در جامعه و مشکلات ناشی از عدم امنیت بکوشند و ثابت گردانند که آنها مسوول برگزاری یک انتخابات شفاف و بی طرف اند تا مردم با علاقمندی پای صندوق های رای بروند.
آزر مهرپرور یک تن از جوانان پروان گفت که مردم افغانستان به انتخابات به عنوان یک گزینۀ دیموکراتیک و بدیل جنگ در سپردن زعامت می نگریستند که حضور میلیونی شان در انتخابات های گذشته با وجود تهدیدات امنیتی که حتی منجر به قطع انگشتان رای دهندگان شد.
وی افزود که با آنهم مشکلاتی که در انتخابات ۱۳۹۴ از سوی طرف ها سیاسی کشور به وجود آمده بود، مردم را نسبت به این اصل و روند نا امید، بی اعتماد و بی پروا ساخت.
وحیده شهکار سخنگوی والی پروان از طرح و برنامه ریزی منظم برای انتخابات سخن میزند و میگوید که اداره محلی پروان نشست هایی را با ملک های قریه ها، بزرگان اقوام ،جامعه مدنی و رسانه ها انجام داده است و در مورد ماهیت انتخابات صبحت شده است و از آنان خواسته است که با برگزاری برنامه های آگاهی دهی مردم را تشویق نمایند تا به مراکز ثبت نام رایدهندگان ربروند و ثبت نام نمایند. شهکار افزود که نهاد های امنیتی با داشتن برنامه های جامع، تدابیر امنیتی مراکز ثبت نام را اتخاذ نموده اند و هیچ گونه مشکل امنیتی وجود ندارد.
وی از مردم میخواهد که با رفتن به مراکز ثبت نام رسالت ملی خود را ادا نمایند.
احمد نعیم (دوستی)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا