اخبارجهان

تولید سریع‌ترین طیارۀ مسافربری جهان که چهار برابر صوت سرعت دارد

واشنگتن/ دویچه وله/23 حمل/باختر

پس از کنکورد دیگر طیارۀ مسافربری مافوق‌صوت ساخته نشده است. اکنون طیاره یی با سرعت بیشتر از کنکورد آماده آزمایش است. در صورت موفقیت، این طیاره قادر خواهد بود دورترین فاصله کره زمین را در عرض سه ساعت طی کند.

حمل‌ونقل هوایی از جمله صنایعی به‌شمار می‌رود که به‌شدت از پاندمی کووید۱۹ آسیب دیده‌اند. شرکت‌های بزرگی چون لوفت‌هانزا در آستانه ورشکستگی استند و بدون کمک‌های دولتی امکان ادامه حیات ندارند.

صنایع طیاره سازی نیز به فکر کاهش زیان‌ها افتاده‌اند و بوینگ و ایرباس قصد دارند، علاوه بر اخراج برخی از کارکنانشان تولید طیاره های غول‌پیکر بوینگ ۷۴۷ و ایرباس «ای ۳۸۰» را متوقف کنند.

با وجود این، پژوهشگران صنایع سازی در کشورهای گوناگون به‌دور از چالش‌هایی که پاندمی ایجاد کرده  در پی تولید طیاره های زِبَرصوت (مافوق صوت) استند.

یکی از این گونه طیاره ها که قرار است به‌زودی نخستین پرواز آزمایشی خود را در کویر موهاوی کالیفرنیا انجام دهد، ایکس-بی یک (XB-1) نامیده می‌شود که با ۲۱ متر طول تنها امکان حمل یک سرنشین را دارد.

بخش اعظم هزینه تولید طیاره های پرسرعتی را که تاکنون به بازار آمده‌اند حکومت‌ها پرداخته‌اند. ایکس-بی یک نخستین طیاره از این دست است که با بودجه بخش خصوصی، توسط شرکت استارت‌آپ «بوم سوپرسونیک تولید می‌شود.

به گفته سخنگوی این شرکت، نخستین آزمایش آن با سرعت ۱،۳ ماخ (۱،۳ برابر سرعت صوت، حدود ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت) انجام خواهد شد و قرار است که پس از انجام موفقیت‌‌آمیز آزمایش‌های لازم، برای حمل و نقل مسافران شخصی تا ۷۵ نفر قابل استفاده باشد.

سرعت آن نیز افزایش می‌یابد و به ۲،۲ ماخ (حدود ۲۷۰۰ کیلومتر در ساعت) می‌رسد. در این صورت فاصله بین لندن و نیویارک را حدود ۳،۵ ساعت طی خواهد کرد.

به گفته سخنگوی «بوم سوپرسونیک»، این طیاره با وزن کم، سروصدایی به مراتب کمتر از کنکورد و سوخت پایدار، با محیط زیست کاملا سازگار است و بدون تولید کاربن دای اکساید پرواز می‌کند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا