گزارش ها

شوراي ملي طرح قانون انتخابات را مي خواهد

 

كابل 20 عقرب باختر

شورای ملی خواستار فرستادن طرح قانون انتخابات از سوی نهاد هاي ذيربط به آن مجلس است واین درحالیست که شماری از اعضای ولسی جرگه میگویند که درصورت نبود یک قانون ، کار کمیسیون انتخابات زیر سوال است .

به گزارش آژانس باختر ، اعضای ولسی جرگه از حکومت خواسته اند تاطرح قانون انتخابات را که ازوزارت عدلیه به شورای وزیران مواصلت نمود ه ازطريق وزارت دولت در امورپارلمانی به آن مجلس بفرستد ، زیرا با نزدیک شدن معیاد انتخابات، نبود قانون ، چگونگی برگزاری انتخابات را با چالش های مواجه خواهد ساخت .

عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه تاکید دارد تا طرح قانون انتخابات هرچه زود و سریعتر به آن مجلس فرستاده شود . زیرا برگزاری یک انتخابات شفاف به قانون ضرورت دارد مجلس نماینده گان هشدار داده است هرگاه طرح قانون انتخابات به ولسی جرگه فرستاده نشود آنها یک کمیسیون ده عضوی را خواهند گماشت تا طرح قانون انتخابات را نهایی و به مجلس عمومی ارائه بدارند.

قاضی نذیر احمد حنفی رییس کمیسیون تقنین ولسی جرگه به خبرنگارآژانس باختر گفت، طرح قانون انتخابات ازطرف کمیسیون مستقل انتخابات به وزارت عدلیه ارائه و بعداز تسوید آن وزارت، غرض تائید به شورای وزیران فرستاده شده است .

 ولی شورای وزیران تا حال بصورت رسمی طرح این قانون را به شورای ملی نه فرستاده است مامنتظریم تا این طرح این قانون ازطریق وزارت دولت در امور پارلمانی به شورای ملی فرستاده شود تا روی آن بحث صورت گیرد .

بگفته موصوف کمیسیون تقنین یک نقل قانون انتخابات را به گونهءغیر رسمی از وزارت عدلیه گرفته بود تا اندازهء روی آن بحث شده اما این قانون رسمی نیست .

 قاضي حنفي اضاف ميدارد ماازطرف کمیته ،روسا کتباً مکتوبي به شورای وزیران فرستاده ایم تا هرچه زودتر طرح قانون انتخابات را برای ما ارسال نمایند مگر این کار تاکنون صورت نگرفته است.

 عبدالحفیظ منصور عضو کمیسیون تقنین ولسی جرگه میگوید که قانون انتخابات تا حال از طرف حکومت به شورای ملی مواصلت نکرده است اما ولسی جرگه به کمیته روسا پیشنهاد نموده است تا ولسی جرگه طرح جدید قانون را به میان آورد چنین یک طرح به وجود آمده ولی کار بالای آن درمراحل ابتدائی قرار دارد.

نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون انتخابات مي گويد،طرح قانون انتخابات از وزارت عدلیه به شورای وزیران فرستاده  شده و همین حالا درکمیته تقنین شورای وزیران قرار دارد.

او گفت خواست کمیسیون انتخابات ازشورای وزیران این است که هرچه زودتر قانون را تائید و به ولسی جرگه ارسال نمایند تا قبل از برگزاری انتخابات به تصویب برسد.

 نعمت الله بشروال سخنگوی وزارت دولت در امور پارلمانی میگوید که تا کنون شورای وزیران مسوده را به نام قانون انتخابات دراختیار آن اداره قرارنداده است. هرزمان که چنین یک طرح مواصلت نماید بدون تاخیر به ولسی جرگه فرستاده خواهد شد.

در اين حال رفيع فردوس سخنگوي رياست عمومي اداره امور و دارلانشاي شوراي وزيران به خبر نگار آژانس باختر گفت :"طرح قانون انتخابات به اداره امور و دارالانشاي شوراي وزيران رسيده ودر اجنداي اجلاس هفتهء آينده شوراي وزيران گنجانيده شده وپس از تاييد مسوده ، طرح متذكره در شوراي وزيران به شوراي ملي فرستاده مي شود."

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا