سیاست

داکتر نجیب ا لله اسطورۀ فراموش ناشدنی و جاویدان است

کابل 5 میزان باختر
از بیست و یکمین سالروز شهادت داکترنجیب الله طراح مش مصالحۀ ملی در تالار مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز یاد بود به عمل آمد.
به گزارش آژانس باختر، شیرالله جبارخیل رییس بنیاد شهید نجیب الله خطاب به دوستان و پیروان داکتر نجیب الله گفت که در سال 1365 خورشیدی داکتر نجیب الله رییس جمهور آن زمان افغانستان مشی مصالحه ملی را برای پایان جنگ در کشور و آشتی با مخالفان مسلح نظام اعلام کرد.
به مبنای این طرح داکتر نجیب الله ابتدا تسلیم شدن مخالفان مسلح، شرکت در قدرت و سرانجام سپردن  مشروط حاکمیت با تضمین بین المللی بر این که جنگ ادامه نیابد را ارائه داد.
وی افزود که درست مانند امروز که تلاش های صلح و آشتی دولت مردان با مخالفان بدون نتیجه است تلاش های به منظور تطبیق مش مصالحه ملی نیز با چالش از جانب  مخالفان مواجه شد.
وی اضافه کرد که افغانستان اکنون در عرصه تامین صلح با شرایط مشابه دیروز روبرو است.
داکتر نجیب الله مردیکه شعار وطن و یا کفن را جامعه عمل پوشانید به دشمنان سر تسلیم خم نکرد و به مردم افغانستان بادرایت و خلاقیت که در علم سیاست داشت چنین پیش بینی کرد: اگر انتقال قدرت به جانب راست گرا ها صورت گیرد، در کوچه های وطن جوی خون جاری خواهد شد که اکنون شاهد آن هستیم.
وی پیش بینی کرد که هرگاه وحدت ملی و یکپارچگی مردم خدشه دار شود و هر کس بخود و خویش  خود بی اندیشد، در ارگان های دولتی افراد بنابر تعلقات حزبی  لسانی و مذهبی جابجا میشوند، جوانان از فرط بیکاری آواره به کشورهای خارج میروند که اکنون همه ما به چشم سر شاهد روزگار آن چنین هستیم.
عبدالقادر خان عضو بنیاد و مسوول در حزب پیوند ملی گفت که داکتر نجیب الله که از جرئت، شهامت و  اخلاق فوق العاده اجتماعی برخوردار بود پیوسته از نواقص د رداخل حزب و حکومت انتقاد میکرد و برای رفع آن می کوشید و می گفت که هرگاه به نواقص انگشت گذاشته نشود، نواقص دست به دست هم داده و به بحران تبدیل میشود که مدیریت آن از پذیرش انتقاد مشکلتر است.
جنرال عتیق الله امرخیل ضمن ستایش از جرئت و شهامت سیاسی، نظامی داکتر نجیب الله گفت، داکتر نجیب به مدافعان وطن اظهار داشت که سوال موجودیت حزب در صحنه ای سیاسی، موجودیت و عدم موجودیت وطن واحد، فرزندان و زندگی هر یک ما به کار و فعالیت ما، به سهم ما در دفاع مستقلانه از وطن و مصالحه ملی ارتباط خواهد داشت، فکر میکنم برای هر یک ما موجودیت فزیکی به هر قیمتی که باشد، مطرح بحث نیست، برای ما موجودیت در تاریخ، درمعنیَ، در جلایش اندیشه ها و در انجام تعهدات ملی و بین  المللی که در برابر مردم کشور و جهان ارائه داشته ایم، مطرح خواهد بود.
خانم داکتر اندرجیت عضو بنیاد داکتر نجیب در هندوستان  نیزدر رابطه به خاطره های  این شهید قهرمان صحبت نمود و از حاضرین خواست تا به گفته های این شهید راه دفاع از وطن عمل نموده و به نسل آینده کشور انگیزه دفاع از وطن را بدهند.
صلاح الدین صلاح معاون ریاست سیاسی امنیت دولتی  داکتر نجیب الله در رابطه به شخصیت داکتر نجیب الله صحبت نموده گفت که وی دارای شخصیت چند بُعدی بود که من یک مثال از حس والای وطندوستی و مردم دوستی اش به شما بازگو میکنم. " وی در یک جلسه نظامی از جنرال خواستکه خود را تکان بدهید، اگر کسی بیاید و طفل شهید شده خود را بیآورد و بگوید نجیب از بی کفایتی تو طفلم به این حالت رسیده دیگر برای من مرگ بهتر است تا زندگی.
صلاح  پشنهاد کرد که  در رابطه شخصیت ،  طرح مشی مصالحه ملی ، بیانیه ها  و کارکرد های  داکتر نجیب به ابتکار بنیاد  نشست ها ، کنفرانس ها ، برگزارشود تا تکیه به اندیشه های مشی مصالحه ملی صورت بگیرد و اندیشه مصالحه ملی همه گیر شود.
وی افزود، در طرح مشی مصالحه ملی متانت، شجاعت، دلیری، از خود گذری، وطن پرستی، عشق به مردم نهفته بود و یک مکتب سیاسی بزرگ برای آینده کشور است.
وی علاوه کرد که نباید از اظهارات گذاشته شرم داشت بلکه با جرئت- متانت و شهامت ما باید گذشته خود را به نسل آینده وامروز انتقال بدهیم.
یک عضو دیگر بنیاد نجیب الله گفت، وی با درایت و فهم که از مغز استخبارات منطقه داشت صحبت میکرد و دشمن را زبون کرده بود و از گروپ و پروژه سازی در درون حزب نفرت داشت همیشه مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت میکرد و می گفت با یک شعار باید برای صلح رزمید.
ظاهر حسن نماینده شورای سرتاسری کابل گفت که مردم کابل به شهید نجیب الله مسلمان واقعی اطلاق میکنند واعضای شورای سرتاسری کابل وعده میدهند  که راه نجیب را تعقیب می کنند،  چون راه وی حق است.
در ختم مجلس قطعنامه توسط خانم یعقوبی مسوول زنان حزب وطن به خوانش گرفته شد که در بخشی آن چنین گفته شده است .
مقامات دولتی جمهوری اسلامی افغانستان نام این قهرمان را در قطار سایر مردان قهرمان یاد کنند و نقاطی را در شهر کابل به نام وی مسمأ سازند. ختم/ ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا