اقتصاد

حاصلات پسته در سمنگان نود وهفت در صد کاهش یافته است

ایبک- 18 سرطان باختر

در حاصلات پسته درولایت سمنگان امسال نود وهفت در صد کاهش به عمل آمده است .

محمد عزیز  عزیزی مدیر رسانه های مقام ولایت سمنگان به آژانس باخترگفت یک ماه قبل به هدایت والی  هیئتی از ادارات دولتی به شمول اداره زراعت و شورای ولایتی تعیین گردیده تا چگونگی محصولات پسته را در آن ولایت از نزدیک بررسی نمایند.

او گفت اعضای این هیئت ازدهم ماه جوزا الی دهم برج جاری  جنگلات پسته را در مناطق رباطک، قرای سی، تای خونک، ارزه مزاری ،  گوگرد، صندوقه مربوط مرکز ولایت، کوه قند، دشت خواجه مومن ، کوه چوچل و آق  گنبد مربوط ولسوالی حضرت سلطان این ولایت را بررسی کردند.

هيئت ارزیابی نشان داده که هفت درصد درختها حاصل گرفته اند.

در همین حال سید رفیع الله روشن زاده  مدیر عمومی جنگلات سمنگان علت کاهش حاصلات پسته راسردی زمستان و ریزش متواتر ژاله در بهار سالروان عنوان نموده گفت سردی هوا در زمستان سال گذشته  و ریزش متواتر باران وژاله شگوفه های درختان را از بین  برده و حاصلات آن نابود شده است.

او گفت اگرپنجاه درصد درختان پسته  حاصل به بار می اوردند ازطریق وزارت زراعت و سایر ارگانهای دولتی از حاصلات محافظت صورت میگرفت.

به اساس هدایت وزارت زراعت همه ساله  از تاریخ پانزده سرطان تا ده اسد  حاصلات پسته  محافظت شده بعدآ زمان جمع آوری حاصلات به اطلاع باغداران میرسید تا به جمع آوری حاصلات شان بپردازند.

از سوی هم نورمحمد رییس اداره زراعت سمنگان گفت محصولات پسته در سال گذشته بیشتر به همین شکل بوده اما در سال 1389 از محصولات جنگلات سمنگان باغداران حدود نه صد تن پسته حاصل برداشته بودند که از محصول فروش آن دوملیون و چهار صد هزار دالر عاید بدست آورده بودند.

به گفته وی پسته در سمنگان پیداوار بسیار مهم به شمار میرود که همه ساله هزاران تن از باشنده گان این ولایت از حاصلات فروش آن امرار معیشت میکنند.

به گفته او پسته سمنگان ازنگاه طبیعی طعم لذیذ داشته که همه ساله ده هاتن این پسته به هندوستان، پاکستان و کشورهای اروپایی صادر میشود.

به گفته مسوولان اداره  زراعت در مرکز وولسوالی های سمنگان موازی چهل و دو هکتار زمین جنگلات پسته در حال حاضر موجود بوده که قبلآ حفاظت جنگلات توسط محافظان رسمی اداره زراعت صورت میگرفت، اما به اساس پالیسی های جدی وزارت زراعت  در حال حاضر حفاظت جنگلات بدوش شوراهای  قومی سپرده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا