سیاست

جلسۀ شورای وزیران به ریاست داکتر عبدالله عبدالله برگزارشد

کابل 24 ثور باختر 
جلسۀ شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان، دیروز به ریاست   داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی  ریاست اجراییه به آژانس باختر، رییس اجراییه با تبریکی ماه مبارک رمضان، گفت که توقع ما در این ماه مبارک این بود که آتش بس صورت گیرد؛ اما طالبان موافقت نکردند.
داکتر عبدالله عبدالله، از تلاش‌های نیروهای امنیتی تقدیر کرد و گفت که آنان مسوولیت‌های خود را در راستای دفاع از مردم و کشور انجام دادند و بسیاری از حملات تروریستی را خنثی کردند.
رییس اجراییه گفت : روز گذشته یک جنرال برجستۀ امنیت ملی در بغلان به شهادت رسید. شهادت جنرال عبدالغفور را به خانواده و به ویژه فرزندش لطیف محمود، ژورنالیست شناخته شده تسلیت عرض می‌کنیم.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که هنوز هم در راستای برقراری صلح قدم‌های اساسی برداشته نشده است. دلیل عدم پیشرفت، اصرار طالبان بر ادامۀ جنگ و برخوردهای لجوجانۀ شان می‌باشد.
رییس اجراییه تعهد حکومت را به برگزاری انتخابات به‌موقع تکرار کرد و گفت که توقع مردم برگزاری انتخابات شفاف است و انتخابات شفاف روی ثبات، حکومت‌داری، حاکمیت قانون و بازشدن فضا کمک می‌کند.
داکتر عبدالله عبدالله از کمیسیون انتخابات خواست که با سرعت برنامۀ کاری خود را در زمینۀ تدویر انتخابات  ارائه کند و همچنان نهادهای دولتی، مسوولیت‌های‌شان را در بخش برگزاری انتخابات انجام دهند.
رییس اجراییه با اشاره به پیشنهادهای برخی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت که تشویش‌هایی نزد نامزدان وجود دارد که یک بخش آن با اجراآتی که صورت گرفته قابل حل است. بخش دوم استفاده از امکانات دولتی است. تعهد من این است که با هر نوع طرحی که جلو استفاده از امکانات دولتی را محدود بسازد و مانع شود، موافقه خواهم کرد، البته با درنظرداشت این‌که اجراآت حکومت و حکومت‌داری متوقف نشود.
در ادامه، مسوولان امنیتی دربارۀ اوضاع امنیتی کشور گزارش دادند. وزارت دفاع گفت که طی هفتۀ گذشته در عملیات نیروهای امنیتی و حمایت قاطع، 358 تن از نیروهای طالبان کشته و 151 طالب زخمی شده‌اند.
وزارت داخله نیز گفت که نیروهای امنیتی در هفتۀ گذشته 35 عملیات مشترک انجام داده‌اند که در نتیجۀ آن تلفات سنگین به گروه‌های تروریستی وارد شده است.
رییس اجراییه کشور در بارۀ رسید‌گی به وضعیت شماری از  ولایت  ها و همچنان بازداشت عاملان ترور یکی از خبرنگاران در کابل به مسوولان امنیی هدایت داد.
سپس، انجنیر محمد خان، معاون اول ریاست اجراییه، نتایج اجراآت دربارۀ درخواست‌های هند برای کمک 1000 بس به افغانستان را به جلسه  ارائه کرد.
معاون ریاست اجراییه گفت که هند پس از آموزش راننده‌ها، ایجاد ورکشاب، تهیۀ زمین و بالابردن ظرفیت تخنیکی ادارۀ ملی بس، آمادۀ تسلیم‌دهی بس‌ها به افغانستان می‌باشد.
طبق دستور کار جلسه، وزارت احیا و انکشاف دهات، آجرآات ربع سوم و چهارم سال مالی 1397 میثاق شهروندی را به جلسه  ارائه کرد.
وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید: برنامۀ میثاق شهروندی که از دوسال بدین‌سو به منظور تقویت حکومت‌داری محلی، کاهش فقر و بهبود روابط دولت و ملت راه‌اندازی شده است، موفقانه به پیش می‌رود.
طبق گزارش، برنامۀ میثاق شهروندی به ده سال دیزاین شده است و در سه مرحله اجرایی خواهد شد. در مرحلۀ نخست، 13 هزار شورا در 123 ولسوالی تحت پوشش قرار گرفته است.
ادارۀ ارگان های محلی نیز گفت که سال گذشته از بودجه اختصاصی، 92 درصد آن به مصرف رسیده است و روی افزایش عواید شهرداری‌ها موثر تمام شده است. با راه‌اندازی این پروژه، همه ساله پنج هزار شغل در شهرها ایجاد می‌شود.
رییس اجراییه پس از شنیدن گزارش با تأکید بر اجرای همه‌شمول‌ برنامه و این‌که نباید در هیچ گوشه‌یی از کشور مردم احساس محرومیت کنند، گفت که برنامۀ میثاق شهروندی تأثیر درازمدت دارد.
طبق آجندا، وزارت کار و امور اجتماعی، در روشنی کنفرانس ملی کار منعقد ثور سال گذشته، دربارۀ ایجاد شغل‌های مستقیم و غیرمستقیم توسط اداره‌های دولتی طی سال 1397 گزارش داد. کنفرانس ملی کار سال گذشته به منظور کاهش بیکاری و اشتغال‌زایی اقداماتی را روی دست گرفت که به گفتۀ وزارت کار و امور اجتماعی، در زمینۀ کاریابی و فرصت‌های شغلی موثر واقع شده است.
در بخش دیگر، وزارت کار و امور اجتماعی، طرح ایجاد صندوق اعانه برای کودکان و نوجوانان را به جلسه مطرح کرد. صندوق اعانۀ کودکان به هدف جذب کمک‌ها، پرداخت معاش ماهوار به کودکان نیازمند، معلول و آسیب‌پذیر، بهبود و سرعت عرضۀ خدمات، هماهنگی و انسجام اداره‌های ذیربط برای رسید‌گی به وضعیت کودکان و حفاظت و حمایت از آنان روی دست گرفته شده است.
بر بنیاد گزارش، 3.1 میلیون کودک، در معرض خطر و تهدیدهای اجتماعی قرار دارند و نیازمند حمایت‌های فوری می‌باشند.
شورای وزیران طرح وزارت کار و امور اجتماعی را در پرنسیب مورد تأیید قرار داد و خواستار بررسی همه جانبۀ آن از جانب وزارت عدلیه شد.
سپس، وزارت ترانسپورت دربارۀ حفظ و مراقبت سرک‌ها در سال 1397 گزارش داد.
بر بنیاد گزارش، بی‌کیفیت بودن مواد ساختمانی، نواقص در دیزاین فرش سرک، نواقص در اجرای پروژه‌ها، اضافه‌بارکردن موترها، مشکلات اقلیمی و امنیتی، از عوامل اصلی تخریب جاده‌ها می‌باشد.
رییس اجراییه به منظور حفاظت از جاده‌ها، بر هماهنگی و کار مشترک سکتور ترانسپورت و وزارت امور داخله تأکید کرد و گفت که باید طرحی تدوین شود که بر بنیاد آن از تخریب جاده‌ها جلوگیری صورت گیرد.سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا