سیاست

انتخابات امریکا و تاثیرات آن بر اوضاع افغانستان

 

کابل/16/عقرب/باختر

انتخابات ریاست جمهوری امریکا ونتایج بعدی موضوع است که توجه مردم و کارشناسان افغان را بخود جلب نمود.

اکنون این سوال مطرح است که پیروزی کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا، اوضاع درافغانستان را به انکشاف مثبت همراه خواهد بود.

وحید الله مژده کارشناس مسایل سیاسی میگوید: " از تبلیغات هر دو کاندید چنان به نظر میرسد که هر دو، نظر یکسان در قبال افغانستان دارند اما رامینی حضورعساکر امریکایی را درافغانستان یک ضرورت میداند که اوباما بر خروج عساکر امریکایی تا سال 2014 تاکید میورزد".

اما یونس فکور کارشناس دگر مسایل سیاسی، برنده شدن اوباما را در انتخابات به نفع افغانستان دانسته می گوید: " انتخابات امریکا برای افغانستان بسیار مهم است زیرا امریکا بزرگترین کشور کمک کننده افغانستان است و با برنده شدن اوباما میتواند پروسه کمک ها و حل منازعات تسلسل یابد، آنهم  در مرحله حساس گذار سیاسی و انتخابات آینده که افغانستان در پیشرو دارد.

هرگاه رامینی در انتخابات برنده شود او در مسایل مربوط به افغانستان آگاه نیست و تا زمانی که به این مسایل آشنا میشود مدت زمانی در کار است در حالیکه افغانستان در مرحله حساس قرار دارد بنابراین موفقیت اوباما موفقیت آینده افغانستان است."

 

 

عبدالرشید وزیری آگاه مسایل سیاسی بدین باور است که دیدگاه هر دو حزب در قبال افغانستان و مسایل بین المللی یک سان است وبا برنده شدن هر کدام پالیسی های کشور ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد."
ناهید فرید نماینده مردم در ولسی جرگه می گوید: " پالیسی های کشور ایالات متحده امریکا ربطی به رییس جمهور نداشته و یا عوض شدن رییس جمهور تغییری در پالیسی رونما نمی گردد. "

خانم فرید اضافه نمود : " از آنجائیکه امریکا بزرگترین متحد استراتیژیک افغانستان است مردم  ما میخواهند آینده افغانستان را از پالیسی های که  آنها خواهند داشت حدس بزنند و تغییرات کوچک را هم سرنوشت سازد بدانند.

اما چنانچه ملاحظه شد هر دو کاندید موضوع قطع جنگ در افغانستان را در جایگاه اول و دوم قرار نداده اند و سیاست خارجی آنان به همین شکل ادامه خواهد یافت.

در این حال جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه به پیامد های نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا بر افغانستان گفت :" هر شخص که برنده انتخابات ایالات متحده امریکا شود، امیدوار هستیم که متعهد به تطبیق تفاهمنامه استراتیژیک که بین افغانستان و امریکا قبلاً به امضا رسیده است، باشد."

 

 

 

از سخنان بالا این نتیجه بدست میاید که افغانها به سوی امریکا به عنوان یک متحد استراتیژیک نگریسته تاکید بر این دارد که این روابط نباید با تعویض چهره ها دگرگون شود بل آنها به حمایت شان از افغانستان ادامه دهند تا دیگر خطر تروریزم نه تنها در افغانستان بل در منطقه از میان برداشته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا