سیاست

مشاورامنیت ملی : سیاست مبتنی برمنافع کوتاه مدت به سود مانیست

کابل باختر/ 11/ دلو
مشاور امنیت ملی کشورمیگوید که سیاست های مبتنی برمنافع کوتاه مدت به سود افغانستان نیست بل ما میخواهیم بالاخره به این جنگ وحشتناک درکشور پایان داده شود.
داکتر رنگین داد فرسپنتا مشاور امنیت ملی کشور درحالی برسیاست های مبتنی برمنافع کوتاه مدت انگشت میگیرد و آن را به نفع افغانستان نمیداند که تاخیر درامضاء موافقتنامه همکاری های امنیتی میان کابل وواشنگتن نه تنها بر روابط افغانستان و امریکا سایه افگنده بل مباحثات وسیع را درمناسبات افغانستان و شماری ازکشورهای اروپایی و منطقه یی ببار آورده است.
داکتر سپنتا درنشست خبری اخیر خود علل تاخیر در امضأ این موافقتنامه را توضیح داد و تحلیل که از فضأ موجودداشت چگونگی انکشافات درآینده سیاسی افغانستان را ترسیم کرد و این نکته را یاد آورشد که همکاری های ستراتیژیک با ایالات متحده امریکا به نفع ماست و ما آن را بخشی از اجزای سیاست امنیتی و خارجی کشور خود میدانیم مگر میخواهیم برای برخی تناقض گویی ها پاسخ یابم .
به گفته داکتر سپنتا، افغانستان از سالها مورد تجاوز از مرز های جنوب و شرق خود قرار دارد وهر روزفرزندان وزنان این کشور مورد حمله قرارمیگیرند مرزهای ما درمعرض حمله های توپخانه یی قراردارد و پیش شرط اصلی همکاری استراتیژیک و دوستی ستراتیژیک این است که میان عامل جرم و قربانی یکی  انتخاب شود، افغانستان میخواهد همکار ستراتیژیک باشد مگر به عنوان کشور مستقل و مورد احترام .
او واضح ساخت که تنها افغانستان نیست که به همکاری های امنیتی و چهارچوب امنیتی با ایالات متحده امریکا نیاز دارد بل جهان هم به افغانستان نیاز دارد، افغانستان درراه مبارزه با تروریزم و فراهم آوری امنیت بیشتری برای جهانیان از شر القاعده و متحدان آن، هزاران شهید وقربانی داده ، جهان باید قربانی های افغانستان را به دیده احترام و قدربنگرند .
داکتر رنگین داد فرسپنتا مشاورامنیت ملی که ریاست هیئت مذاکره کننده افغانی را درخصوص طرح توافقنامه امنیتی با هئیت امریکا را به عهده داشت، در این نشست خبری به پاره از مسایل درخصوص تاخیر در امضاء سند همکاری های امنیتی پاسخ داد.
این گفته ها در حالی بیان شد که دولت افغانستان دربدل امضاء این سند خواستار یک ضمانت قوی از سوی ایالات متحده امریکا است تا صلح و ثبات درافغانستان درآن تضمین شود زیرا افغانستان به عنوان کشور آسیب پذیر از مداخلات بیرونی مطرح است درحالیکه ایالات متحده به عنوان کشور تاثیر پذیر درمعاملات و معادلات منطقه یی تبارز کرده است .
افغانستان مکرراً از آن طرف خط مرزی دیورند درشرق و جنوب مورد حمله قرارمیگیرد و آنچنانکه داکتر سپنتا میگوید هرروز از پایگاه های تروریستان درآن طرف مرز به کشور انتحاری و بمب های کنار جاده فرستاده میشود و خطوط مرزی درکنر و حوالی آن هدف راکت پراگنی و حملات توپخانه یی قرارمیگیرد .
دراین قسمت داکتر سپنتا به تناقضی اشاره میکند که درنه سال گذشته روابط افغانستان را با متحدان غربی دچار مشکل ساخته است درحالیکه مقامات افغان منجمله مشاورامنیت ملی میگویند آنچه را مامیدانیم امریکا هم میداند ما میخواهیم آنچه را در گفتگوهای خصوصی بیان میدارند علنی بکنند و بگویند که مشکل در کجاست .
به این ترتیب دولتمردان افغان میخواهند که امریکا و متحدین غربی آن دررابطه به اوضاع جاری افغانستان و منطقه موضع گیری شفاف داشته باشند و به مسله اصلی و اساسی که همانا آغاز روند صلح درکشور ماست رو آوردند و به عنوان کشور تاثیر گذاربرروابطه منطقه یی موانع را که باعث نا امنی تجاوز و مداخله درافغانستان شده است از میان بردارند.
افغانستان کشور که در سه دهه گذشته ناهنجاری های زیادی را متحمل شده ورنج فراوانی را از مداخلات بیرونی تجربه کرده این را حق خود میداند که دروجود همکاری باکشورهای قدرتمند به نفع ثبات ومنافع ملی خود  استفاده کند نه آنکه شکارسیاست های کوتاه مدت گردد و به خاطر تامین منافع دیگران به جاده یکطرفه گام بگذارد.

مردم افغانستان همانگونه که درلویه جرگه مشورتی تمثیل اراده کردند، نسبت به امضاء سند همکاری های امنیتی رای دادند این نشان میدهد که ادامه روابط با ایالات متحده برای مردم و دولت ما ارزش دارد مگر امید این است که دیگران نیز به ارزش کشور ارج بگذارند و مشکلات ما را درک کنند.
این گفته های مشاور امنیت ملی دقیق است که میگوید تناقضاتی در سیاست منطقه یی وجود دارد که باید برطرف شود و باید واضح شود که موانع اصلی برسرراه آغاز پروسه صلح کدام نیرو ، کدام کشور و کدام فرد است و درچنین حالت موافقتنامه امنیتی امضاء خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا