گزارش ها

مساله ماندن یا بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان٬ قصر سفید را دچار اختلاف کرده است .

کابل     باختر   ۱۰ سنبله
مساله افغانستان به خصوص مساله ماندن و یا بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان٬ قصر سفید را دچاراختلاف جدی کرده است و این مساله باعث شده است تا ترامپ مشاور امنیت ملی خود را کنار بزند.
گزارشگرآژانس باخترمی نگارد: جان بولتون مشاور امنیت ملی رییس جمهور ترامپ یکی از متحدین کلیدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور بود. مگر در این اواخر از او کمتر حرف زده می شود و به نظریات او کمترتوجه می شود.
بولتون که اقتدار امریکا را در قوت بیرونی آن می داند و سخت طرفدار حضور امریکا در مسایل جنجالی در بیرون از آن کشور است امروز در مساله افغانستان یک شخص فراموش شده و به حاشیه رانده شده است.
حتا نمی داند که در مذاکرات نمایندگان امریکا با طالبان در دوحه چه می گذرد و کسی هم حاضر نیست تا به او در مورد روند دوحه چیزی بگوید ویا به عنوان مشاور امنیت ملی رییس جمهور چیزی را به او گزارش دهد به خصوص عدم شرکت او در یک نشست امنیتی در قصر سفید که اوایل ماه گذشته عیسوی با حضور ترامپ٬ وزرای خارجه،  دفاع٬ لوی درستیز ارتش و مسوولان استخبارات امریکا برگزار شد٬ بولتون پیر را سخت مایوس کرد و این که زلمی خلیل زاد رییس هیئت مذاکره کننده امریکاییان در گفت وگو های دوحه٬ حاضر نشد تا نقلی ازپیش نویس توافقنامه امریکا با طالبان را در اختیار او قرار دهد جان بولتون را بیشتر عصبانی کرد.
روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی از به حاشیه رانده شدن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در روند صلح افغانستان خبر داده است.
این روزنامه در مقاله روز جمعه هشتم سنبله خود نوشته است با توجه به این که متحدان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برای یک نشست مهم برای آینده افغانستان در اوایل ماه گذشته عیسوی گرد هم آمدند ولی جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در فهرست دعوت شدگان نبود.
این روزنامه همچنان نوشته است که جان  بولتون از داکتر زلمی خلیل زاد٬ درخواست یک نقل از پیش‌ نویس موافقت‌ن امه میان آمریکا و طالبان را کرده بود. ولی خلیلزاد درخواست او را رد کرد و گفته بود که بولتون می‌تواند متن موافقت‌نامه را در حضور یکی ازمقام‌های ارشد آمریکایی بخواند ولی نسخه موافقت ‌نامه در اختیارش قرار نگیرد.
به گفته این مقام آمریکایی٬ مخالفت بولتون با تلاش‌های دپیلماتیک برای پایان جنگ افغانستان٬ باعث خشم دونالد ترامپ شد و موجب شد تا متحدان رییس جمهور او را از فهرست مذاکرات حساس درباره توافق صلح با طالبان کنار بگذارند.
در حاشیه قرار گرفتن بولتون سوال‌هایی را درباره نفوذ او در دولت دونالد ترامپ مطرح ساخته است؛ دولتی که در تلاش است نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند، با کوریای شمالی معامله کند و با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران وارد تعامل شود.
آگاهان سیاسی می گویند که تک روی های ترامپ باعث شده است که بسیاری ها از او فاصله بگیرند ترامپ که به تصمیم گیری های عجولانه شهرت دارد و این سیاستمداران امریکایی را نگران کرده است آنان بیم دارند که این کار باعث انزوای امریکا در میان متحدین آن کشور خواهد شد.
این آگاهان گفته اند که ترامپ بسیاری تصامیم را خود اتخاذ می کند و همکاران و تیم کاری خود را همیشه در برابریک عمل انجام شده قرار داده است.
او چند ماه قبل ریکس تیلرسون وزیر خارجه خود را برکنار کرد و بعد هم جیمزمتس وزیر دفاع را برکنار کرد. وبه نانسی پلوسی رییس گانگرس امریکا اجازه نداد تا با هواپیمای نظامی به افغانستان بیاید و کار های تعجب آور دیگر.
آنچه مهم است  تک روی ترامپ در معاملات و قضایایی است که برای امریکا منافع حیاتی دارد  و ادامه این کار برای امریکا خالی از درد سر نخواهد بود
بسیاری را باور براین است که کج روی و یکه تازی های ترامپ باعث خواهد شد که پای اودر انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا از قصر سفید کوتاه شود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا