سیاست

امریکا به پاکستان : به هراس افگنان اجازه فعالیت ندهید

کابل باختر/ 21/ ثور
سخنگوی وزارت خارجه امریکا از پاکستان خواسته است که نباید به گروه های هراس افگن اجازه دهند که درخاک آنکشور فعالیت کنند.
جان کربی سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا گفته است پاکستان باید علیه گروه های دهشت افگن دراین کشور اقدام نظامی کنند زیرا این تعهدات که پاکستان بادولت افغانستان داشته است.
او تاکید کرده است که ما از پاکستان میخواهیم تمام گام های ضروری را در این مورد بردارد تاخشونت ها در افغانستان کاهش یابد وگروه طالبان را نیز به انجام گفتگو های صلح با دولت افغانستان ترغیب و تشویق کند.
این درحالیست که اعزار چودهری معاون وزیر خارجه پاکستان همزمان اعلام کرده است که نابودی گروه های دهشت افگن بستگی به همکاری های مشترک دارد و اقدام نظامی علیه این گروه ها بدون همکاری های نظامی امریکا سازنده نیست.
او نیز تاکید داردکه برای کاهش آشفتگی ها درافغانستان تمام گروه ها و عناصر باید خشونت راکنار بگذارد و به مذاکره با دولت افغانستان آماده شوند.
او ادامه جنگ و مبارزه با گروه های دهشت افگن را وابسته به همکاری های امریکا به این کشور می داند.
درحالیکه پاکستان از آغازمبارزه علیه گروه های دهشت افگن به رهبری ایالات متحده امریکا درافغانستان با آنکه یکی از متحدین امریکا به شمار میرفت ، نقش خود را درست انجام نداده بلکه از گروه های دهشت افگن نیز علیه نهادهای امنیتی افغانستان و مردم این کشور و نیز علیه سربازان خارجی دست به حمایت زده که بارها ازسوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده امریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.
شواهد نیز نشان میدهدکه پاکستان به نحوی با جریان افراط گرایی و دهشت افگنان به خصوص گروه طالبان همکاری نزدیک دارد.
درحالیکه پاکستان بخاطر مبارزه علیه گروه های دهشت افگن بین المللی از ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی سالانه ملیون ها دالر بدست آورده است اما درچند سال گذشته بازی چندگانه پاکستان با جامعه جهانی برملا شد و این امر واضح گردیده که پاکستان گروه های دهشت افگن را مورد حمایت آنکشور قرار داد.
دریافت کمک ها هرچند به منظور مبارزه با گروه های دهشت افگن صورت گر فته است اما شواهد و واقعیت های عینی درمنطقه نشان میدهدکه از این کمک ها نه تنها درمبارزه علیه دهشت افگنی استفاده نشده بلکه این کمک ها درراستا نیرومند شدن بنیانگرایان مذهبی به کار رفته است که استفاده این کمک ها درراستای سیاست خارجی سازمان استخبارات پاکستان میباشد که علیه کشورهای منطقه بخصوص افغانستان صورت گرفته است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا