جامعه

همه نگران ازدیاد خشونت علیه زنان اند نهاد های عدلی و قضایی چه میکنند؟

کابل باختر/ 27/ قوس
در روزهای اخیر واقعات خشونت بار علیه زنان درکشور اسباب نگرانی مقام های حکومتی نهادهای جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر را برانگیخته است این نگرانی ها بعداز آن شدت گرفت که یک مرد معتاد در هرات بینی و لب خانمش را باکارد برید وخود فرارکرد .
این مرد پودری بعداز آن متوسل به چنان عمل زشت وشنیع شد که خانمش حاضر نشد تا زیورات دست داشته خود را در اختیار شوهر معتاد خود قرار دهد.
آنچه بر سر ستاره درهرات آمد بخش از خشونت های دوامدار علیه زنان در افغانستان است چند روز قبل از این واقعه دختر جوانی دربغلان کشته شد و اندک قبل از قتل این دختر خانمی جوانی دریک خصومت خانواده گی ازسوی چند مرد مورد تجاوز دسته جمعی درمحل عام قرار گرفت و درمدت زمان کوتاه تر از آن دختری جوان که با یک پسر از خانه فرارکرده بود در محضر عام آنهم در یک نقطه امن درحومه شهر پلخمری تیرباران شد.
درحالیکه حرف از لب و بینی بریدن ستاره در هرات مطرح است روزگذشته شوهری دیگری خانمش را در آب کمری بادغیس با تبر به قتل رسانید  و واقعات دیگر خشونت های اخیر در برابر زنان باعث شد تا این مسئله در نشست اخیر شورای وزیران مورد بحث قرارگیرد.
ثریا دلیل وزیر صحت عامه و معین وزارت امور زنان از افزایش خشونت علیه زنان درولایات کشور در جلسه معلومات داده و خاطر نشان نمودند که اخیراً خانمی به اسم ستاره باشنده شهر هرات مورد خشونت شوهرش که شخصی معتاد است قرارگرفته که به اثر آن دو دست آن شکسته و لب وبینی آن توسط چاقوبریده شده است .
شورای وزیران ضمن تقبیح اعمال هرنوع خشونت علیه زنان کشور وزارت امور داخله را موظف نمودتا عامل قضیه خانم ستاره را بازداشت و به پنجه قانون بسپارند  و همچنان وزارت صحت عامه موظف گردید تا به تداوی آن اقدام عاجل نماید.
ضمناً معین وزارت امور زنان نیز دررابطه به ازدیاد حوادث خشونت بار علیه زنان درافغانستان معلومات داد شورای وزیران غرض خاتمه بخشیدن به چنین مشکلات به نهادهای مربوط دساتیر مشخص را صادرکرد.
سازمان های مدافع حقوق زنان درافغانستان گفته اند که رقم خشونت علیه زنان امسال بیست و پنجم تا بیست و هشت درصد نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و شماری از اعضای دو مجلس شورای ملی و نهادهای ذیربط و سازمان های حامی حقوق بشر درافغانستان را متهم نمودندکه با وجود مصارف گزاف دررابطه به کاهش و محو خشونت و آگاهی دهی حقوقی زنان اقدامات جدی را روی دست نگرفته اند و علت بلند رفتن آمار خشونت علیه زنان را در نداشتن پلان کار و عدم موضع گیری جدی دانسته و تاکید میکندکه شورای ملی باید در این مورد اقدام جدی نماید.
ماریا بشیر حقوق دان و رییس څارنوالی استیناف ولایت هرات از افزایش خشونت ها علیه زنان ابراز نگرانی کرده و شماری از نهادهای حمایت از حقوق زنان را متهم به تجارت و سؤ استفاده از نام زنان میکند. وی اضافه کرد که درجریان سال جاری خود سوزی زنان نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما خشونت های فجیع و خطرناک به مراتب بیشتر شده است  وی تنها در هرات واقعات خشونت علیه زنان را به یکصدو نودودو واقعه ذکر میکند درحالیکه رقم خشونت در ولایت های دیگر معلوم نیست.
با آنکه نهادهای حکومتی به شمول شورای وزیران نهادهای حراست از حقوق بشر ، سازمان هاوفعالان جامعه مدنی ، مقامات امنیتی و مردم عوام همه از ازدیاد خشونت علیه زنان سخن میگویند و آن را محکوم میکنند مشکل دراین است که تاکنون هیچ عامل چنین واقعات محکمه نشده تا مردم شاهد باشند که عاملان این گونه جنایات درجامعه برائت ندارند و تازمانیکه نهادهای عدلی و قضایی دراین راستا بیشتر فعال نشوند امید بهبود وضعیت وجود ندارد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا