سیاست

رییس جمهور غنی: بزودی برنامه سرتاسری برای ارائه معلومات، راه اندازی می شود

کابل باختر 31 سنبله
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با اعضای فدراسیون خبرنگاران، کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات و شماری از مدیران رسانه ها، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: در این دیدار که شام روز گذشته در ارگ انجام شد، ابتدا احمد نادر نادری مشاور ارشد رییس جمهوری در امور روابط عامه و استراتیژیک صحبت کرده گفت: برای حل مشکلات نهاد های خبرنگاری در صحبت هستیم و همچنان در رابطه به مشکلات خبرنگاران زن نیز با شماری از زنان خبرنگار صحبت شده و در دفتر مطبوعات ریاست جمهوری با معرفی شماره تیلفون، این مشکلات در حال پیگیری است.
سپس سید اکرام افضلی به نمایندگی از کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات صحبت کرده گفت: جامعه مدنی پنج سال کار کرد تا قانون دسترسی به اطلاعات توشیح گردد. وی افزود که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی این قانون توشیح شد و کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات نیز به کارش آغاز کرد.
افضلی افزود: این کمیسیون در اجراات خویش با مشکلات مواجه است، از لحاظ بودجوی مستقل نیست و وزارت اطلاعات و فرهنگ در این بخش با آنها همکاری نکرده است، از همین جهت می خواهیم که کمیسیون مذکور به یک نهاد مستقل مبدل گردد.
وی خاطر نشان کرد که در قانون دسترسی به اطلاعات، خلا های نیز وجود دارد که باید رفع  گردد تا این قانون در مطابقت به معیار های بین المللی تنظیم شود.
وی از رییس جمهور خواست تا به ادارات که برای دادن اطلاعات همکاری نمی کنند، هدایات لازم صادر نماید.
متعاقباً صدیق الله رییس دیده بان رسانه ها (نی) گفت که طرزالعمل مصئونیت برای خبرنگاران ساخته شده، اما تا هنوز عملی نگردیده است.
وی با اشاره به مشکلات خبرنگاران در مرکز و ولایت های کشور گفت که تا هنوز دوسیه های قتل و خشونت علیه خبرنگاران بررسی نشده است، تنها هفت دوسیۀ که مربوط لوی څارنوالی می گردد، وعده بررسی داده شده، اما سایر دوسیه ها به نهاد های مربوطه فرستاده شده که کدام تحقیقی صورت نگرفته است.
در این دیدار خانم شفیقه حبیبی در مورد مشکلات خبرنگاران زن صحبت کرد و گفت که خبرنگاران زن در تمام ولایت ها کشور به مشکلات مواجه اند و در بعضی ولایت ها مشکلات شان بیشتر می باشد.
رییس جمهور غنی پس از استماع صحبت های آنان گفت که مشکل اساسی فرهنگ دولتداری می باشد که برای ما به میراث مانده است.
وی افزود: مهمترین کار ما انتقال دولت داری است که در صدر آن ارائه معلومات قرار دارد.
رییس جمهور گفت: معلومات سرمایه است که از آن بحیث وسیله قدرت استفاده می گردد، نه وسیله خدمت.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که در بسیاری از ادارات ما تا هنوز یک دیتابیس معلوماتی نداریم و باید فرهنگ حکومتداری را اصلاح و عوض کنیم. وی افزود: در فقدان معلومات، مبارزه با فساد کار دشوار است.
رییس جمهور خطاب به دست اندرکاران رسانه ای کشور گفت که شما روی یک مسئله بنیادی فعالیت می کند، من با شما شریک هستم و هدف من دادن معلومات به شما است.
رییس جمهور غنی گفت که بزودی برنامه سرتاسری برای ارائه معلومات راه اندازی می کنیم و در حال ایجاد فرهنگی هستیم تا دولت را پاسخگو بسازیم. وی افزود که به تمام ادارات حکم مشخص داده می شود تا معلومات را با رسانه ها شریک سازند.
رییس جمهور خطاب به اعضای کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات گفت که به مشکلات شان رسیدگی خواهد شد، در سال آینده مالی برای این کمیسیون بودجه در نظر گرفته می شود و به وزارت اطلاعات و فرهنگ هدایت می دهم تا مکان مشخص برای تان داده و با شما همکاری کند.
رییس جمهور غنی با اشاره به مشکل خبرنگاران در ولایت های کشور گفت که نهاد های خبرنگاری طرح مشخص خویش را برای رفع مشکل خبرنگاران در ولایت ها، ارائه نمایند و ما در این راستا آماده همکاری هستیم.
محمد اشرف غنی از رسانه ها خواست که آسیب پذیری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را درک کنند و در صحبت های نزدیک شان با افسران قوای مسلح، فرهنگ احترام متقابل را رعایت نمایند.
رییس جمهور غنی تاکید کرد که دوسیه های خشونت علیه خبرنگاران را شخصاً تعقیب می کند. وی افزود: محیط کاری برای زنان بخصوص خبرنگاران زن در رسانه ها باید یک محیط امن باشد و در صورت شکایت مطابق قانون با متخلفین برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا