سیاست

سازمان آی اس آی پاکستان یکبار دیگر مصروف کمک با طالبان است

كابل باختر 19 جوزا

کارشناس ارشد امریکایی در امور آسیای جنوبی به روزنامه ایکانومیک تایمز هند گفته که همزمان با اتخاذ آماده گی از سوی امریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان, سازمان استخباراتی آی اس آی مصروف کمک با طالبان است , گروهی که این اداره استخباراتی برای بیش از دو دهه با آنان کمک کرده است.

به گزارش آژانس باختر، بروس ریدل, کارمند اسبق سازمان سی آی ای و استاد در انستیتوت بروکنگز امریکا می گوید: برای بیست سال , اردوی پاکستان که دلال واقعی قدرت در آن کشور به شمار میرود, از طالبان افغانی حمایت و پشتیبانی کرده است.  این سازمان در راستای ایجاد امارت اسلامی طالبان  طی سال های ۱۹۹۰ و تشکیلات القاعده در داخل دولت دیگری, کمک کرده است.

وی می افزاید:  اردوی پاکستان پناهگاه امن, تسلیحات, مساعدت های تخصصی و سایر کمک ها را برای طالبان فراهم کرده است.  اردوی پاکستان برای مدت کوتاهی وانمود کرد که دست از حمایت طالبان کشیده است و این کار را بخاطر جلوگیری از قهر و غضب امریکا  در ۲۰۰۱ انجام داد که در نتیجه به بردداشت نادرست جورج دبیلو بوش انجامید.

بروس ریدل ادعا  می کند: تحت رهبری رئیس اسبق سازمان استخباراتی آی اس آی و جنرال ارشد امروزی پاکستان  اشفاق کیانی, اداره استخباراتی آن کشور در ۲۰۰۴ بار دیگر  بی نهایت مصروف کمک و معاونت با طالبان بود و هنوز هم با آنان کمک می کند.  آی اس آی از رهبری ارشد طالبان به شمول ملاعمر در کویته و کراچی محافظت می کند.

ریدل می گوید: اردوی پاکستان اطمینان دارد که امریکا  به زودی شهر کابل را مانند سالهای ۱۹۹۰ ترک خواهد کرد.

وی می افزاید: بار نخست که با نواز شریف در سال ۱۹۹۸ ملاقات کردم, برایم گفت که جنرالان پاکستانی,  پالیسی کشور اش را در رابطه به افغانستان طرح ریزی می کنند. مقامات منتخب ملکی یا باید با نظامیان پاکستانی  کنار بیایند و یا هم مثل بینظیر بوتو ترور میشوند. نواز شریف یکبار گفته بود که اگر وی از مثلث ائتلاف آی اس آی, اردوی پاکستان و طالبان پا فراتر گذارد, امریکا جانشینی را به جای وی که فرد جهادی ریشدار و ملبس به یونیفورم باشد , پیدا خواهد کرد.

این کارمند اسبق سی آی ای امریکا می گوید که هند باید نقش کلیدی را در افغانستان پس از ۲۰۱۴  بازی کند.

ریدل می گوید: با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان, هند یقیناً نقش بزرگتری در آن کشور خواهد داشت. هند از قبل روی احداث راه مواصلاتی افغانستان-ایران و هند  به منظور منزوی ساختن پاکستان, کار می کند.

وی می افزاید: رقابت هند و پاکستان در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ خطر بیشتر را به این شبه قاره متوجه خواهد ساخت. پاکستان از مساعدت متحدان اش یعنی چین و عربستان سعودی استفاده خواهد کرد. نواز شریف خواهان کاهش تنش در روابط با هند است و میخواهد تا تجارت با آن کشور را بهبود بخشد تا بدینگونه به اقتصاد ضعیف پاکستان کمک کند. اما کیانی به وی از قبل هشدار داده است که وی باید در روابط با هند با کندی زیاد به جلو گام گذارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا