جهان

رئیس کمیته امور بین المللی پارلمان پاکستان: حکومت باید رهبران طالبان را به افغانستان بسپارد

کابل باختر  12 جوزا
رئیس کمیته امور بین المللی پارلمان پاکستان از حکومت آنکشور خواسته است که رهبران شبکه حقانی  وگروه طالبان را به حکومت افغانستان بسپارد.
ویس احمد خان لغاری روز گذشته  به اعضای آن کمیته  گفته است که حکومت  پاکستان  باید به نامه رئیس جمهور غنی پاسخ مناسب دهد و رهبران  طالبان وشبکه حقانی  را به حکومت افغانستان بسپارد.
اخباری  وجود دارد که رئیس جمهور غنی چندی قبل با ارسال  نامۀ عنوانی نوازشریف صدراعظم  پاکستان و ارتش آن کشور،  خواسته است که اعضای  شورای کویته  واعضای  شورای  پشاور  را که حلقه رهبری طالبان  را تشکیل میدهند  تحت  نظارت قرار دهند واقدامات  عملی را برای تامین  امنیت افغانستان  که بیشتر از ناحیه پاکستان  متاثر است، روی دست گیرند.
همچنان دراین نامه  تبادله  زندانیان طالبان  ، جلوگیری از مصاحبه وتداوی طالبان در داخل پاکستان ،قطع فروش وصدور مواد کیمیاوی که از آن در تولید بمب استفاده  میشود … اقدام گردد.
وحالا  رئیس کمیته  امور بین المللی پارلمان پاکستان از حکومت کشورش  میخواهد  که این کار را کند  ودرگام نخست رهبران  دو شورای طالبان را به جانب  افغانی بسپارد . اوتاکید دارد اگر  اسلام آباد  برتحکیم صلح درافغانستان  جدی است وتامین  صلح درافغانستان را برای ثبات  پاکستان یک نیاز میداند  پس نامه رئیس  جمهور غنی  یک فرصت  برای  تعمیق همکاری میان افغانستان  وپاکستان است وبسا از مواد این  نامه قابل  درک است که باید پاکستان  آن را عملی سازد ونشان  دهد که نسبت به تعهداتش درقبال  افغانستان  پابند است ، شفاف  عمل میکند وبرای صلح  افغانستان وپاکستان جدی اند.
گفته های رئیس کمیته  امور بین المللی پارلمان پاکستان  درحالی بیان میشود که دو روز قبل رحمان ملک  سابق وزیر داخله  پاکستان که درحال حاضر ریاست یکی از کمیته  های مجلس  سنا آن کشور  را به عهده دارد  از حکومت افغانستان خواست تا ملافضل الله رهبر گروه طالبان پاکستانی را که  ملک ادعا دارد در افغانستان مخفی است به پاکستان بسپارد.
درحالیکه  دولت افغانستان ،موجودیت ملافضل الله را در افغانستان رد میکند وخود ملافضل الله  نیز تائید دارد که از داخله  پاکستان  علیه  ملیشه های نظامی آنکشور میجنگند مگر گفته های رحمان ملک نشان میدهد که او درپی یک ماجرا است .
گفته های  رحمان ملک  که از گذشته حرف های تحریک  آمیز  به آدرس  مردم افغانستان  میزند  با واکنش  در داخل  پاکستان مواجه شد . شماری  از فعالان سیاسی در پاکستان به رحمان ملک گوشزد کردند که آنها درقبال رهبران  طالبان افغان که حکومت  وارتش آن کشوراز آنها میزبانی  میکند چه کرده اند که ما خواستار  استرداد  رهبر طالبان کشور خود از افغانستان شویم .
گفته های  رئیس کمیته  امور بین المللی پاکستان  وآگاهان  سیاسی آن کشور  نمایانگر آن است که دیگر سیاست های اغراض آمیز پاکستان درقبال  افغانستان درآن کشور  طرفدار  ندارد وباید سیاسیون  ونظامیان  این حقیقت را درک کنند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا