سیاست

رییس استخبارات نظامی روسیه: عساکر امریکایی درافغانستان تاسال 2024 باقی می مانند

کابل باختر/ 4/ جوزا
رییس سازمان امنیت نظامی روسیه میگوید که نیروهای امریکایی تا سال 2024 میلادی درافغانستان باقی خواهند ماند.
جنرال ایگور سرگووف رییس عمومی امنیت نظامی روسیه میگوید با آنکه نیروهای بین المللی مستقر درافغانستان برنامه خروج از افغانستان را آغاز کرده و این برنامه تا سال 2014 میلادی تکمیل خواهد شد مگر نشانه های به چشم میخورد که نیروهای بین المللی درراس امریکا برای سالهای دیگر نیز درافغانستان باقی خواهندماند.
جنرال سرگووف که درکنفرانس بین المللی امنیتی درمسکو سخن میگفت اظهارداشت که نیروهای خارجی مستقر درافغانستان تا سال اخیرسال 2014 میلادی چهل هزار عسکر، چهل هزار واسطه زرهی ونقلیه و حدود سی هلیکوپتر شان را از افغانستان بیرون خواهند کشید.
آگاهان سیاسی درافغانستان به این باور اند که رقم ذکر شده ازسوی رییس استخبارات نظامی روسیه عکس گفته های مسوولان و قوماندانان نیروهای بین المللی است به گفته این قوماندانان امریکا از 63 هزار عسکر درافغانستان اضافه از نصف آن را از افغانستان بیرون کشیده و اکثری کشورهای شامل درائتلاف جهانی مبارزه علیه تروریزم به حضور نظامی شان درافغانستان خاتمه بخشیده اند و یا این که نیروهای شان درکمیت نهایت پائین قرارگرفته است . احتمالاً تاکنون هشتاد هزار عسکر خارجی افغانستان را ترک نموده باشند کمیت کلی عساکر خارجی قبل از آغاز روند خروج درکشور به یکصد و بیست هزار عسکر میرسید.
انگیزه باقی ماندن شماری از عساکر خارجی درافغانستان ازقبل وجود داشت امریکا در صدداست تا با امضاء توافقنامه امنیتی با افغانستان حضور نظامی خود را دراین کشور ادامه دهد مگر حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان به دلایل مشخص از امضاء این سند خود داری نموده است.
آگاهان امور امنیتی گفته های رییس استخبارات نظامی روسیه را تا اندازۀ به واقعیت نزدیک میدانند زیرا امریکا با وجود عدم امضاء سند همکاری های امنیتی میان افغانستان و امریکا از اندیشه باقی ماندن شماری از عساکر شان درافغانستان صرف نظر نکرده اندبل میکوشند ازطرق مختلف به ادامه حضور شان درافغانستان جنبه قانونی دهند.
باید گفت که هم دولت افغانستان و هم دولت امریکا قبلاً ادامه حضور نظامی خارجی را دراین کشور به اساس خواست مردم افغانستان و موافقه جانبین خوانده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا