اقتصاد

رشد باغ های بادام و بازاریابی محصولات برای دهقانان آموزش داده شد

ایبک / باختر/ 15/ سنبله
سمینار یکروزه به خاطر رشد باغ های بادام، پر بارشدن بازارهای فروش ، بازاریابی و نحوه آموزش کیفیت میوه های سردرختی به خصوص بادام دیروز در ایبک مرکز ولایت سمنگان راه اندازی شد.
دراین سمینار یک روزه مسوولان بخش پرورش بادام نسبت به رشد فرآورده های باغ های بادام و گسترش باغ های میوه خوشبین بوده، گفتند که اکنون صادرات بادام نسبت به سال های پیش از هفده میلیون دالر به سی و یک میلیون دالر افزایش داشته است.
جاوید حمید زاده مسوول برگزاری این سمینار، هدف برگزاری سمینار را تبادل تجارب، پیوند میان باغدار و سرمایه گذار، نحوه بازاریابی دانسته، گفت: افغانستان در تولید و صادرات میوه خشک به خصوص بادام نسبت به کشورهای همسایه دست بالا داشته است، اما دراثر نا امنی های بیشتر از سه دهه اخیر صادرات به سطح بسیار پایان رسیده بود که خوشبختانه در دهه اخیر رشد صادرات بادام خوب بوده که از هفده میلیون دالر اکنون به سی و یک میلیون دالر رسیده است.
همچنان باغداران و دهقانان ولایت های شمال و شمالشرق، بلخ، تخار، سمنگان، بدخشان، کندز و بغلان از راه اندازی سمینار یک روزه در مورد مشکلات دهقانان و باغداران میگویند: آن ها میتوانند دراین سمینار تجارب ، افکار خویش را درمورد نحوۀ پرورش باغ های بادام، بازاریابی و بسته بندی تبادله نموده و از تجربه های یک دیگر استفاده نمایند .
اما باغداران مشکلات خویش را نبود امنیت، نبود مارکیت، بازاریابی، عدم بسته بندی معیاری، موجودیت امراض موسومی برای درختان و نبود ذخیره گاه های بزرگ برای نگهداشت فرا آورده های شان دانسته، میگویند: باغداران حوزه شمال، شمالشرق همچنان باورمند میباشند در صورت که دولت به مشکلات شان رسیدگی نموده آن ها درمورد تولیدات بادام خود کفا شده علاوه بر رشد اقتصادی خانواده های شان به خارج نیز صادر نموده بازار های جهان را نیز تسخیر خواهند نمود.
استاد مسعود کارشناس مسایل زراعتی نیز از رشد کمی و کیفی بادام و صادرات آن به خارج از کشور یاد آور شد، گفت: افغانستان روز گاری نسبت به کشورهای آسیا در صادرات میوه های تر و خشک عالی بود که بیش از نود فیصد صادرات داشت، ولی اکنون نسبتاً کاهش یافته است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا