اخبارامنیت

یک شرکت روسی ادعا کرد: ترمیم هلیکوپترهای قوای هوایی افغان در اوکرائین غیر معیاری است

کابل/ ۲۱قوس/ باختر

مسوولان یک شرکت روسی ادعا کرده اند که ترمیم هلیکوپترهای اردوی افغانستان توسط اوکراین٬ غیرقانونی و غی معیاری است و این برای خدمۀ پرواز این چرخبال ها  خطر است.

مسوولان شرکت تولید «ام- ۱۷ وی» گفته اند: اوکراین با انجام ترمیم غیرقانونی هلیکوپتر تولید شده ازسوی این شرکت٬ زندگی نظامیان افغان را با خطر مواجه می‌کند.

مسوولان دفتر مطبوعاتی شرکت یاد شده گفته اند: دو هلیکوپتر “می– ۱۷وی– ۵” نیروهای هوایی افغانستان جهت ترمیم به شرکت اوکراینی “موتور سیچ” و “اویاکن” سپرده شده است.

در حالی که این شرکت‌ها نمی‌توانند ترمیم منظم هلیکوپترهای “می– ۱۷وی– ۵” را انجام دهند، زیرا اسناد و دستورنامه ترمیم و طراحی و همچنان پرزه‌جات این هلیکوپترها را در اخیتار ندارند.

افغانستان در سال ۲۰۱۴ براساس قرارداد با روسیه، بیش از ۶۰ هلیکوپتر نظامی –ترانسپورتی “می– ۱۷وی– ۵” را دریافت کرده است٬ مگر برای حفاظت و خدمات بعد از پرواز با مشکلات تخنیکی مواجه است٬ روسیه به گونۀ از ترمیم این چرخبال ها سرباز می زند و کشورهای اروپا شرقی که تجربۀ استفاده از سلاح های روسی را دارند نیز در ترمیم این چرخبال ها به دلیل هراس که از روسیه دارند اقدام درست نمی کنند.

افغانستان در سال های اخیر بیشترین سانحۀ هوایی ناشی از سقوط هلیکوپترها را دارد.

در جریان یک سال گذشته٬ ده چرخبال نیروی هوایی این کشور دچار سانحه شده است و سقوط کرده است.

وزارت دفاع ملی تاکنون دربارۀ ادعا این شرکت روسی چیزی نه گفته است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا