سیاست

شورای وزیران طرح قانوان دسترسی به اطلاعات را دراصول تائید کرد

شورای وزیران قرارداد نصب ماهواره افغانستان را با شرکت یوتل سیت تصویب کرد
کابل باختر 14 دلو
جلسه نوبتی شورای وزیران امروزتحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در قصر گلخانه ارگ دایرگردید.
به اساس معلومات ریاست اطلاعات و ارتباط عامه اداره امور به آژانس باختر، درجلسه ابتدأ، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان آغاز مبازرات انتخاباتی سال 1393 دور سوم ریاست جمهوری را جهت تعیین سرنوشت مردم افغانستان حیاتی دانسته و مورد استقبال قرار داده، حکومت را مؤظف نمود تا با رعایت کامل بیطرفی، شرایط برگزاری انتخابات آزاد و شفاف را مساعد نموده، رسالت خویش را در امر انجام این امانت بزرگ، با حوصله مندی ایفأ نمایند.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیروهای امنیتی را مجددأ موظف نمود تا امنیت مطمئن مبارزات انتخاباتی سال 1393 را در مرکز و ولایات کشور تأمین نموده، و مواد فرمان شماره (73) مورخ 11/7/1392 رئیس جمهوری اسلامی افغانستان را در انتخابات سال 1393ملاک عمل قرار دهند، به همین ترتیب مقامات و کارکنان ادارات دولتی موظف

گردیدند تا مواد فرمان شماره (77) مورخ 11/7/1392 رئیس جمهوری اسلامی افغانستان را در انتخابات سال 1393  با بیطرفی کامل جدأ رعایت نموده و به رای ملت احترام گذارند.
سپس، محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس کمیسیون عالی دولتی مبارزه با حوادث، فشرده نتایج گزارش هیئت مؤظف بررسی مقدار سه هزار متریک تن گندم خوراکی کمک شده به ولایت نورستان را در حالیکه رئیس و اعضای هیئت متشکل از نماینده گان ولسی جرگه، مشرانو جرگه، شورای ولایتی و مسؤولین ذیربط ادارات دولتی در مجلس کابینه نیزحضور داشتند، به جلسه توضیح نموده خاطر نشان نمودند: کمیسیون مبارزه با حوادث مقدار سه هزار تن گندم را طور رایگان به اهالی آن ولایت و ولسوالی های مربوط آن اختصاص داده بود که گندم متذکره در ولایات کنر و لغمان تخلیه و یک مقدار آن به ولایت نورستان و ولسوالی های مربوط آنولا انتقال که در ولایت کنر از جمله (1400) تن تخلیه شده، فعلاً مقدار (514) تن موجود بوده، مقدار (229) تن از جانب انور خان عضو شورای محلی در ولسوالی چغه سرای ولایت کنر به فروش رسانیده شده، همچنان توزیع مجانی گندم از جانب رهبری ولایت منع قرار داده شد و در عوض توزیع آن را تحت پروگرام کار در مقابل غذا مشروط گردیده است.

در ادامه، معین وزارت زراعت وآبیاری که در رأس هیئت به  ولایت  نورستان سفر کرده بود گزارش مفصل توزیع گندم را در آن ولایت و ولسوالی های مربوط آن به جلسه ارایه، از سؤ استفاده و فروش گندم از جانب بعضی از مسؤولین دولتی به جلسه معلومات داد.
شورای وزیران ضمن تائید گزارش هیئت مؤظف، به کمیسیون عالی دولتی مبارزه با حوادث، وزارت های زراعت و آبیاری و احیأ و انکشاف دهات وظیفه سپرد تا گندم موجود سهمیه آن ولایت را که در ولایات کنر، لغمان و ننگرهار تخلیه گردیده تثبیت و به ولایت نورستان و ولسوالی های مربوط آن انتقال دهند.
به همین ترتیب شورای وزیران، والی نورستان، رئیس اداره آماده گی مبارزه با حوادث و رئیس احیأ و انکشاف دهات آن ولایت را نسبت سوء استفاده و دست داشتن در فروش گندم مساعدت شده سبکدوش نموده اداره لوی څارنوالی را موظف نمود تا طبق گزارش هیئت موظف متخلفین را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

طبق اجندا، معین مالی وزارت مالیه پیشنهاد های مشترک حکومت و سکتور خصوصی افغانستان، پیرامون پالیسی تشویق سرمایه گذاری را در مورد افزایش تعرفه گمرکی کالاهای تولید مشابه داخلی، کاهش قیمت برق فابریکات صنعتی، ایجاد بانک انکشاف صنعتی، تعادل پروازهای شرکت های هوائی داخلی و خارجی را به جلسه مطرح نمود.
بعداً، وزرای عدلیه، تجارت و صنایع، ترانسپورت و هوانوردی، کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین و معین وزارت اقتصاد بالنوبه در بخش های مربوط به جلسه معلومات ارایه نمودند.
شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه وزرای مالیه، تجارت و صنایع و معین مسلکی وزارت اقتصاد را تحت ریاست وزیر عدلیه مؤظف نمود تا با رعایت فقره (5) مصوبه شماره (15) مورخ 10/4/1392 شورای وزیران، به استثنای توزیع زمین های شهری، زراعتی و دولتی آنعده موارد پالیسی تشویق سرمایه گذاری در دوره انتقال که تا کنون درمعرض تطبیق قرار نگرفته است مشخص نموده و در صورت لزوم همزمان پیشنهاد مشخص خویش را در رابطه به تعدیل برخی از مواد قانون سرمایه گذاری خصوصی داخلی و خارجی نیز به جلسه بعدی شورای وزیران ارایه نمایند.
بعدأ، معین مالی وزارت مالیه در مورد پالیسی بودجه سازی ولایتی به جلسه معلومات مفصل ارایه نمود.
شورای وزیران معین مالی وزارت مالیه را موظف نمود تا تحت ریاست محمد یاسین عثمانی مشاور ریاست جمهوری درامورمالی، کنترول و تفتیش، پالیسی متذکره را طبق تذکر جلسه بازنگری نموده و وزارت ها مکلف اند تا نظریات تکمیلی خویش را به کمیته مؤظف طی مدت  دو یوم رسماً ارسال نمایند.
متعاقباً، وزیر عدلیه طرح قانون دسترسی به اطلاعات را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودکه این قانون متکی به حکم فقره سوم ماده پنجاه ام قانون اساسی طرح، طبق فیصله جلسه مورخ 24/4/1392 شورای وزیران از جانب کمیته موظف مورد بازنگری قرار گرفته و تصحیحات لازم  در آن رونما گردیده است.
شورای وزیران طرح قانون دسترسی به اطلاعات را دراصول مورد تائید قرار داده، وزیر عدلیه، مشاور امنیت ملی و رئیس دفتر ریاست جمهوری را مؤظف نمود تا این قانون را طبق تذکر جلسه بازنگری، تصحیح و نهائی سازند.
بعداً، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی پیشنهاد آن وزارت را در رابطه به تنظیم پروسه داوطلبی نصب ماهواره  افغانستان در کوردینات (50) درجه شرقی بالای بحر هند را به جلسه مطرح و اضافه نمود که طبق صراحت مصوبه شماره (3) مورخ 21/1/1391 شورای وزیران پروسه داوطلبی نصب ماهواره  افغانستان از جانب کمیته وزرا مندرج قانون تنظیم خدمات مخابراتی مورد بررسی همه جانب قرار گرفته که از جمله سه پیشنهاد بین المللی ارایه شده شرکت یوتل ست (EutelSat) دارای بیشترین امکانات بوده و آنرا به نفع کشور دانسته اند، ایشان افزودند: که شرکت متذکره علاوه از تجربه کاری سی ساله، 23 موقعیت را در مدار زمین بدسترس داشته مناطق مهم قاره اروپا، آسیا، افریقا و امریکا را تحت پوشش قرار میدهد.
شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه، قرارداد نصب ستلایت افغانستان را با کمپنی یوتل ست (EutelSat) فرانسوی مورد تصویب قرار داده، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را مؤظف نمود تا این قرارداد را با شرکت متذکره عقد نماید.
متعاقبأ، وزیر امورخارجه سه مورد موافقتنامه های قبلاً عقد شده تحت عناوین، موافقتنامه همکاری انکشافی میان حکومت افغانستان و کشور شاهی دنمارک، سند تدابیر تخنیکی میان جمهوری اسلامی افغانستان و کشور شاهی کانادا و موافقتنامه انکشاف و تشویق سرمایه گذاری میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا را جهت تجدید میعاد آن به جلسه  مطرح نمود.
شورای وزیران وزرای امور خارجه، مالیه و تجارت و صنایع را موظف نمود تا موافقتنامه های متذکره را از لحاظ مالی و اقتصادی از ابتدای عقد تا کنون بررسی نموده از نتیجه به جلسات بعدی شورای وزیران گزارش

دهند. به همین ترتیب وزارت ها و ادارات دولتی مکلف گردیدند تا آنعده معاهدات بین المللی را که تا اکنون عقد، ولی طی مراحل نکرده اند، هرچه عاجل به وزارت امور خارجه ارسال نموده و ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران این پروسه را دنبال نماید.
در اخیر جلسه تفاهمنامه همکاری های دو جانبه میان وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت امورخارجه جمهوری عراق  و تفاهمنامه دوجانبه درمورد تنظیم امور مربوط به زائرین افغان به جمهوری عراق توسط وزیر امورخارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا