گزارش ها

رسانه های خارجی از تغییر در رهبری طالبان گزارش داده اند

کابل/  ۱۲  جوزا/  باختر
در حالی که امید واری ها برای روند گفت  وگو میان افغانان بیشترشده است رییس پیشین امنیت ملی گفته است که سازمان استخبارات نظامی پاکستان در پی تضعیف رهبران طالبان است.
یک رسانه روسی به نقل از رحمت الله نبیل رییس پشین اداره امنیت ملی افغانستان نگاشته است  آی اس آی در تلاش است با تشویق ملا یعقوب نقش برخی از رهبران واعضای شورا کویته را تضعیف کند.
این رسانه روسی به استناد یک تویت نبیل گفته است ملا یعقوب (فرزند ملا عمر) رهبری گروه طالبان را به دست گرفته است .
او می افزاید که اختلاف نظرها در درون رهبری طالبان منجر به مبارزه قدرت و آشوب در رهبری این گروه شده است 
رییس پیشین امنیت ملی اظهار داشت که برخی از اعضای دفتر سیاسی دوحه بركنار شده اند و به پاکستان فرستاده خواهند شد
نبیل با اشاره به مداخله سازمان استخباراتی پاکستان، در تلاش است تا با تشویق ملا  یعقوب نقش برخی رهبران و اعضای شورا كويته را که در گذشته در افغانستان زندگی می کردند و با افغانستان تا حدى همدردی دارند تضعیف کند.
او اظهار داشت که آی اس آی می خواهد نقش شبكه حقانى را بيشتر کند و با پشتیبانی و گسترش شبکه حقانی دوباره تأثیر و تسلط خود را بر تحريك طالبان ازدياد بخشند. به گفته منابع موثق ، به زودى در دفتر سیاسی طالبان تغییراتی ایجاد خواهد شد
نشریه فارن پالیسی چاپ امریکا دیروزنوشته بود که رهبری طالبان دچار کرونا شده اند این نشریه به استناد گفته های یک  قومندان ارشد طالبان اظهار داشته است که رهبری جنگ طالبان اکنون به ملا یعقوب انتقال یافته است.
آگاهان سیاسی بیم دارند که سازمان استخبارات نظامی پاکستان مانند گذشته برنامه صلح افغانستان را مختل خواهد کرد.
چند سال قبل زمانی که نمایندگان دولت افغانستان و طالبان یک دور از مذاکرات رو در رو در مری پاکستان انجام دادند،آی اس آی با اعلام خبر مرگ ملا عمراولین رهبر طالبان ، آنهم با تاخیر دو ساله ، برنامه مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را بر هم زد.
حالا که امید واری ها برای آغاز گفت وگو ها میان افغانان جدی شده است امکان تکرار این تجربه تلخ وجود دارد تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا