سیاست

بیانیه افتتاحیه صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه در دومین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین

کابل باختر 28 جدی
بسم الله الرحمن الرحیم
اعضای محترم گروه هماهنگی چهارجانبه، خانم ها و آقایان!
السلام علیکم٬ صبح همه ی شما بخیر
اجازه بفرمایید که در آغاز٬ حضور شما را در کابل به دنبال بحث های یک هفته پیش تان در اسلام آباد، خوش آمدید بگویم.
می خواهم با اغتنام از این فرصت، به خاطر میزبانی حکومت پاکستان از اولین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه ابراز سپاس نموده و همچنان به این گروه، پیشرفت خوب کاری به شمول توافق روی لایحه کاری شان را تبریک بگویم.
گروه هماهنگی چهارجانبه، در نتیجه آمادگی ها و بحث های همه جانبه میان افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین، امروز در این جا گرد هم آمده است.
این آمادگی ها و بحث های همه جانبه، شامل دیدار جلالتمآب رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی و جلالتمآب صدر اعظم پاکستان محمد نواز شریف به تاریخ ۹ قوس در پاریس، نشست های مهم دوجانبه، سه جانبه و چهارجانبه در حاشیه پنجمین کنفرانس وزرای امورخارجه  قلب آسیا- پروسه استانبول٬ به تاریخ ۱۸ قوس در اسلام آباد و سفر جنرال راحیل شریف لوی درستیز ارتش پاکستان به تاریخ ۶ جدی به کابل، می باشد.
امیدواریم که نشست امروز، فضای خوبی را که در نتیجه این تلاش های کلی و همچنان نشست هفته گذشته گروه هماهنگی چهارجانبه در اسلام آباد به میان آمده است، تداوم بخشد.
ما به همه بحث ها و تصامیمی که تا اکنون در این چارچوب، به هدف تعیین مکانیزم های مشخص برای کار مشترک و تشریک مساعی مؤثرتر، در راستای تأمین امنیت و ثبات در افغانستان، پاکستان و منطقه صورت گرفته است، اهمیت ویژه ای قائل هستیم.
اراده جمعی این گروه٬ به حمایت قوی از یک پروسه صلح نتیجه محور و تمایل همکاران ما به ویژه پاکستان، برای بحث روی استفاده از همه ابزار های لازم علیه آن عده گروه های طالبان که از به زمین گذاشتن سلاح و پیوستن به زندگی مسالمت آمیز خودداری می کنند، برای حکومت افغانستان امیدوار کننده بوده است.
تعهد قوی و پیهم رهبری پاکستان در این دور برای همکاری با ما در عرصه های مختلف، از جمله مبارزه با تروریزم و تسهیل یک روند نتیجه محور صلح که پیشرفت آن از جانب گروه هماهنگی چهارجانبه نظارت می شود، باعث دلگرمی ما شده است.
می خواهم تأکید کنم که تأمین هرچه زود تر صلح در افغانستان، خواست و آرزوی هر شهروند افغانستان و نیاز منطقه به ویژه پاکستان کشور همسایه ما که از مصایب تروریزم و خشونت نیز در امان نبوده است، می باشد.
بدون شک مردم افغانستان سال ها است که از خشونت و ویرانی، بیش از حد رنج می برند. هیچ خانواده ای نیست که از این اعمال وحشیانه و مرگبار تروریستی که در همه ی شهرها و روستا های ما صورت می گیرد، متأثر نشده باشد.
فرزندان ما، (پسر و دختر) در راه مکتب مورد حمله قرار می گیرند٬ و مساجد و محلات عامه ما زیر نام یک دین با عظمتی که پیام اصلی اش صلح و همزیستی مسالمت آمیز است، منفجر می شوند.
از این رو، بار دیگر با استفاده از این فرصت می خواهم به نمایندگی از مردم و حکومت افغانستان، از همه گروه های طالبان دعوت نمایم که پیام ما به صلح را پذیرفته٬ به میز گفتگو حضور یابند  تا بتوانیم همه اختلاف ها را به گونه سیاسی حل کنیم٬ و آرزوی برحق و به جای مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار را که از حمایت قوی اعضای این گروه هماهنگی چهار جانبه برخوردار است، محقق سازیم.
هرگونه تأخیر طالبان برای آمدن به میز گفتگوها، آن ها را در دید مردم افغانستان به انزوای بیشتر خواهد برد.
آن هایی که فرصت پیش آمده برای پیوستن به روند صلح را از دست می دهند، به گونه آشکار ثابت می سازند که یک افغانستان دارای حاکمیت، استقلال، ثبات، صلح و رفاه به نفع آن ها نیست و اهداف آن ها، دهشت افگنی و ویرانگری می باشد.
امیدواریم که گروه هماهنگی چهارجانبه بتواند همچنان راه های برخورد مشترک با آن هایی را که آمدن به گفتگوها را رد می کنند، نیز دریابد.
خانم ها و آقایان!
مردم و حکومت افغانستان اطمینان دارند که به حمایت دو عضو مهم این گروه، یعنی ایالات متحده و چین قادر خواهیم بود، روند صلح مؤثری را آغاز کنیم که نتایج به موقع مورد انتظار ما را در پی داشته باشد.
امیدوارم که بحث های گسترده امروز شما، زمینه را برای آغاز گفتگو های صلح در آینده نزدیک مساعد و گام های بعدی ای را که باید در هرمرحله این روند برداشته شود، مشخص سازد.
بدون روشن بودن مقصد و بدون تلاش هایی متحدانه و برخوردار از اراده سیاسی لازم و تعهد و مسئولیت مشترک، رسیدن ما به موفقیت مورد نظر٬ مشکل خواهد بود.
همانگونه که برای رسیدن به یک صلح پایدار، نیاز به صبر و حوصله مندی را درک می کنیم، باید در نظر داشته باشیم که مردم افغانستان به پروسه ای که پایانش نامعلوم و بدون نتایج ملموس باشد، باور نخواهند کرد.
بنابر این، با هرگامی که به پیش می رویم، مردم افغانستان در مورد موفقیت ما با در نظرداشت سرعت کاری ای که آن را امروز تعیین می کنیم، قضاوت خواهند کرد.
یک نقشه راه مؤثر، شاید روی پیش شرط های سخت گیرانه تمرکز زیادی نداشته باشد، اما خطوط سرخی را باید برای پایبندی جدی به آن ترسیم نمود تا از نتیجه بخش بودن پروسه صلح و احترام به همه قربانی های مردم افغانستان، اطمینان حاصل شود.
با اطمینان کامل گفته می‎توانم که ما مردم و حکومت افغانستان، مثل همیشه آماده ایم که با خلوص نیت با گروه های طالبان وارد گفتگوهای صلح شویم، تا به راه حل مسالمت آمیزی برسیم که در آن، قانون اساسی و دست آورد های چهارده سال اخیر مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران، مورد احترام قرار گیرد.
برای شما در بحث های بعدی امروز تان، آرزوی موفقیت دارم، و امیدوارم که این بحث ها منتج به ترسیم یک نقشه راه نتیجه محور برای صلح گردد که بشمول موارد دیگر، از سرگیری هرچه زودتر گفتگوها و همچنان از میان برداشتن تمام موانع موجود داخلی و خارجی در برابر صلح را در پی داشته باشد.
این یک فرصت تاریخی ای است که امیدوارم همه ی ما از این فرصت، برای صلح و رفاه نه تنها در افغانستان، بلکه در منطقه استفاده اعظمی نماییم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا