تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۷ جوزا/ باختر
از برنامۀ واکسین پولیو باید به عنوان یک برنامۀ ملی حمایت شود٬ اخلال این برنامه جز دشمنی با کودکان و ایجاد مشکلات در مسیر پیشرفت کشور٬ تعبیری دیگری شده نمی تواند.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ دور جدیدی برنامۀ واکسین پولیو در کشور آغاز شده است٬ دولت افغانستان در همکاری با سازمان صحی جهان و نهاد های دیگر بین المللی در تلاش است که بیماری پولیو را در کشور ریشه کن کند٬ در میان ملل جهان٬ تنها افغانستان و پاکستان اند که شاهد گردش ویروس این بیماری درجغرافیای خود اند ٬ ساری بودن این ویروس خطر شیوع مجدد آن را در کشور های دیگر به خصوص کشور های اطراف افغانستان و پاکستان به وجود آورده است٬ سازمان صحی جهان سخت در تلاش است که دولت های افغانستان و پاکستان را کمک کند که این معضل حل شود و خطر شیوع آن از میان برداشته شود.
مگر با وجود تلاش های زیاد٬ ویروس پولیو همچنان در افغانستان و پاکستان حضور دارد و خطر شیوع آن به کشور های دیگر از میان نرفته است٬ عوامل متعدد وجود دارد که باعث شده است ٬ تلاش های جهانی برای مهارپولیو بی نتیجه باقی بماند.
در دور جدید برنامه واکسین پولیو در نظر است که اضافه از ۹ ملیون کودک در برابر این بیماری که می تواند سبب فلج دایمی یک کودک شود٬ واکسین شوند مگر نگرانی های وجود دارد که این برنامه آن گونه یی که توقع میرود عملی نشود و اگر همکاری مردمی نباشد احتمال دارد که تا سه ملیون کودک از این برنامه بازبمانند.
گسترش دامنۀ جنگ در کشور و به ویژه کشته شدن کارمندان صحی و دید کین توزانه طالبان به واکسین پولیو نگرانی عمده است که می تواند عامل بازدارندۀ این برنامه باشد٬ به خصوص وقایع اخیر در ننگرهار که در چهار حملۀ جداگانه برواکسیناتوران در سرخرود٬ خوگیانی و شهر جلال آباد پنج کارمند صحی به شهادت رسیدند و هفت نفر دیگر زخم برداشتند٬ به این نگرانی افزوده است هفت ماه پیش نیز بر واکسیناتوران در ننگرهار حمله شده بود که تلفاتی در پی داشت.
در جا های دیگر نیز مشکلات موجود است٬ طالبان درزابل٬ هلمند٬ قندهار… یا اجازه تطبیق واکسین را نمی دهند و یا هم برای آن شرایط وضع می کنند٬ حتا٬ برداشت قیود از گشت و گذار موتر سایکل ها را در داخل بعضی از شهرها را٬ شرط برای تطبیق واکسین پولیو دانسته اند.
طالبان در جریان ماه‌های پیش گفته بودند که تطبیق خانه‌ به‌ خانه واکسین بخشی از «روند استخباراتی» است و این گروه به جای آن، روند تطبیق در مساجد را پیشنهاد می‌کند. گفتنی است که بر‌اساس آمارها، میزان ابتلا به پولیو در کشور در جریان سال ۲۰۲۰ افزایش یافته بود و در جریان سالروان هم وقایع مثبت این بیماری در کشور ثبت شده است
در کل دید طالبان نسبت به پولیو یک دید سیاسی است که باعث شده است شماری زیادی ار کودکان ازاین برنامه بازمانند و زندگی و حیات شان برای دایم با خطر مواجه باشد.
وزارت صحت عامه با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی در کشور وحمله هایی که بر کارکنان صحی صورت گرفته است تاکید دارد که این برنامه سیاسی نیست٬ بل یک برنامه عام المنفعه است که اگر تطبیق شود جان و حیات ملیون ها کودک حفظ می شود و اگر نشود٬ سبب گسترش دامنۀ پولیو و سرانجام افزایش آمارهای وقایع مثبت این بیماری می‌شود.
باید درک کرد و دانست که ارائه کمک‌های صحی به گونه بی‌طرفانه انجام می‌شود ٬ هر‌گونه حمله بر کارکنان صحی در واقع حمله بر کودکانی است که نهاد های صحی٬ تلاش برای محافظت ‌شان دارند.
مردم آرزو دارند که برنامۀ پول
یو با دید ملی دنبال شود٬ موجودیت ویروس پولیو در افغانستان یک چالش در برابر زندگی و سلامت کودکان افغان بوده می تواند در حالی که بازی با زندگی کودکان و یا مانع شدن از تطبیق یک برنامۀ ملی نمی تواند یک فخر سیاسی باشد بل نمادی از تحجر و خود خواهی و بی اعتنایی را دربرابر زندگی کودکان است.
مردم توقع دارند که ازبرنامۀ واکسین پولیو صرف نظر از موضع گیری های سیاسی به عنوان یک برنامه یی که می تواند صحت و زندگی ملیون ها کودک را که آینده سازان این کشور اند تضمین می کند حمایت شود٬ مگر با تاسف استند گروه هایی که تاکنون به چنین یک ایده بزرگ نرسیده اند٬ و درک درست از کشور و مردم شان ندارند . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا