سیاست

سیمینار علمی – تحقیقی زیر نام تامین وحدت ملی در پرتو قرآن کریم درکابل برگزارشد

 

کابل باختر/ 29/ عقرب

حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با صدور پیام عنوانی اشتراک کننده گان سیمینار علمی – تحقیقی ( تامین وحدت ملی در پرتوقرآن کریم ) دین مبین اسلام و ارشادات قرآنی را مبنای اساسی واصلی اتحاد ، همبستگی ، همگرایی و ستون فقرات وحدت ملی خواند.

به گزارش آژانس باختر ، سیمینار علمی – تحقیقی ازسوی اکادمی علوم امروز درکابل زیر نام تامین وحدت ملی در پرتو قرآن کریم برگزار شد.

دراین سیمینار شماری از اعضای اکادمی علوم و محققان شرکت داشتند .

حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان با ارسال پیام عنوانی شرکت کننده گان این سیمینار که ازسوی داکتر نجم الدین ترین سرپرست اکادمی علوم به خوانش گرفته شد گفته است.

تامین و تحکیم وحدت ملی در جوامع بشری از پایه های اساسی ثبات و پیشرفت شمرده میشود . مردم یک جامعه زمانی به خوشبختی ،آرامش روحی ، آبادی و ترقی خوبتر و سهلتر رسیده میتوانند که ستونهای وحدت ملی شان از تحکیم  و استواری بیشتری برخوردار باشد.

ارزشهای فرهنگی کشور ما همواره براتحاد ، اتفاق و همسویی تاکید فراوان دارد . اثرات معنوی همین ارزشها برروان مردم ما حاوی بوده دردوران سده های ممتد با همدلی و همگرایی با هم زنده گی کرده اند.

دین مبین اسلام و ارشادات قرآنی مبنای اساسی و اصلی اتحاد ، همبسته گی ، همگرایی و ستون فقرات وحدت ملی است . دین ما و رهنمودهای دینی ما درتامین وحدت ملی ما نقش کلیدی داشته ، ارزشهای والای این کتاب آسمانی وحدت ملی ما را همیشه و جاوید پاسداری میکند.

 اکادمی علوم افغانستان را سپاسگزار باید بودکه این موضوع مهم و حیاتی جامعه ما را در پرتوقرآن عظیم الشان طی سیمیناری به بحث گذاشته است.

امیدوارم بحثهای سیمینار شما ابعاد گوناگون موضوع را در پرتو ارشادات قرآن عظیم بیشتر روشن سازد.

فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه نیز پیام عنوانی اشتراک كننده گان  سیمینار ارسال و تاکید داشته

میهن عزیز ما بیش از هروقت دیگر نیازمند تحکیم وحدت ملی ، برادری ، همدلی و همسویی عملی بوده و باید هر شهروند این کشور بداند که آینده زادگاه اش به وحدت خلل ناپذیر تمام ساکنان آن تعلق دارد.

اینکه دانشمندان اکادمی علوم افغانستان تصمیم گرفتندتا سیمینار علمی – تحقیقی را تحت عنوان تحکیم وحدت ملی در پرتوقرآن کریم درچنین شرایط راه اندازی کنند، نهایت هوشیارانه و خردمندانه میباشد.

 یقین کامل دارم که مباحثات علمی – تحقیقی شما در این سیمینار نتایج و دست آوردهای آن جهت استفاده خواننده گان و علاقمندان ، برعزم ، متانت و استواری مردم ما در فرا راه استحکام هرچه بیشتر وحدت ملی میان اقوام با هم برادر کشور مفید و ارزنده واقع خواهد شد.

همچنان ولسی جرگه پیام را عنوانی این سیمینار ارسال داشته و دیدگاه اسلام را درمورد وحدت و اخوت بیان داشته و امید برده که برگزاری همچو سیمینار ها بتواند ساکنان کشور ما را بیشتر به سوی همدلی رهنمون شود.

داکتر سیدمخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ درپیام خود که ازسوی افسررهبین ریيس هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ قرائت شد گفته است قرآن مجید ، همانگونه که از نام آن پیداست ، برای آموزش انسانها فرود آمده است . دستور ها و فرمانهای این کتاب معجزآسمانی ، نه تنها انسان را در تعاملات فردی و نفسی به " صراط مستقیم " رهنمایی میکند بل برای شگردهای زنده گی او درجامعه نیز طرزالعمل میگذارد.

توصیه قرآن در جهت شناخت خداوند ، براصل توحید استوار است و اسلام برای ساختار یک جامعه سالم ، بروحدت و همدیگر پذیری تاکید دارد . شکل گیری جامعه در پرتو قرآن ایجاب مینماید ، تا هرگونه تفاوت و برتری جویی و برتری خواهی سپید و سیاه و شرقی و غربی و اکثریت و اقلیت از میان برداشته شود و همه آنانی که در قلمرو جامعه اسلامی زندگی مینمایند ، دارای حقوق همگون و مساوی باشند و برتری ، تنها در تقوی مد نظر باشد.

این درست همان چیزیست که در تعبیر های امروز بن ازآن ، با مفاهیم کثرت گرایی  و مشارکت ملی و شایسته سالاری یاد میگردد.

به همین ترتیب شماری از پژوهشگران و محققان مقاله ها شان را که وابسته به موضوع سیمینار بود به خوانش گرفتند کار سیمینار با صدور قطعنامه خاتمه یافت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا