سیاست

احمد ضیا مسعود: اساس انکشاف متوازن و تطبیق طرح های واحد های اداری را با تشخیص نقشه ها میتوان تعیین کرد

کابل باختر 22میزان
از ۵۷مین سالروز تاسیس اداره جیودیزی و کارتوگرافی افغانستان با حضور احمد ضیاء مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب در مقر آن اداره تجلیل به عمل آمد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی نماینده فوق العاده رئیس جمهور به آژانس باختر، نماینده فوق العاده رئیس جمهور در سخنانِ از کارکرد این اداره جهت تهیه و نقشه برداری به منظور استفاده از زمین و منابع طبیعی به هدف ایجاد و استفاده موثر از پروژه های انکشافی و عالم المنفعه حکومت طی سال های گذشته ابراز قدردانی کرده، از مسئوولان این اداره خواست تا با استفاده از تکنالوژی عصری روز، از سرحدات کشور، ولسوالی ها سرحدی، واحدهای اداری نقشه برادی موثق نموده و برای طرح و تطبیق پروژه های جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و زراعتی نهادهای حکومتی و غیرحکومتی را کمک رساند.
او نقش اداره جیودیزی و کارتوگرافی را مسلکی و تخصصی دانسته بیان داشت: اساس انکشاف متوازن و استفاده موثر و تطبیق طرح های واحدهای اداری را با تشخص و تفکیک نقشه ها می توان تعیین کرد. 
نماینده فوق العاده رئیس جمهور تهیه نقشه های تفکیکی سرحدات و ولسوالی ها را اشد ضرورت عنوان کرده گفت: تعیین سرحدات و ادارات را کمک میکند تا احصائیه دقیق برای برنامه های اینده حکومت همچون برگزاری انتخابات شفاف شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی و دیگر پروسه های ملی و سیاسی را تنظیم نماید.
عبدالروف یاری رئیس این داره نیز از فعالیت ها و برنامه های اداره جیودیزی و کارتوگرافی ر گزارش داده بیان داشت که این اداره توانسته است نقشه برداری واحدهای  حکومتی، کشور را به تفکیک (۳۴) ولایت و (۳۶۵) ولسوالی و شهرک حیرتان و ۵۰ هزار قریه جهت استفاده حوزه های انتخاباتی ریاست جمهوری، پارلمانی، شورا های ولایتی و شورا های ولسوالی و جهت رشد و انکشاف متوازن در سطح کشور انجام داده  به نهاد های دولتی و غیر دولتی سپرده است که پروسه موفقانه انتقال امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی افغانستان و انتخابات 1393 ریاست جمهوری به اساس همین نقشه برداری ها برگزار شده است.
مسوولان این اداره جهت پیش برد کارهای آینده شان خواهان شمولیت این اداره در شوراهای سه گانه زیربنای انکشافی در ترکیب وزارتخانه های شهرسازی، انرژی و آب، فواید عامه، انکشاف دهات، معادن و پترولیم و مالیه از نماینده فوق فوق العاد رئیس جمهور  شدند.
اداره جیودیزی و کارتوگرافی از سال ۱۳۳۷ به منظور استفاده موثر از زمین و منابع طبیعی و به هدف ایجاد و استفاده موثر از پروژه های انکشافی و عام المنفعه کشور تاسیس و اغاز به کار کرد و در حال حاضر این اداره عضویت یکصدو پنجاه و دومین کشورهای نقشه بردار جهان (گلوبل مپنگ) وعضویت سازمان های نقشه برداری کشورهای هایکو را حاصل نموده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا