جامعه

وزارت فواید عامه: 131 پل درشاهراه کابل قندهار تخریب شده است // نهادهای امنیتی چه کردند؟

کابل باختر/ 26/ میزان
اخیراً مقامات وزارت فواید عامه گفته اندکه طالبان در طول چند سال اخیر در جریان فعالیت های هراس افگنانه شان حداقل 131 پل را درکشور ویران کرده اند و به این ترتیب مشکلات جدی را فرا راه مردم ایجاد نموده اند.
به گزارش آژانس باختر ، طالبان به عنوان گروۀ مخالف مسلح دولت که شیوه فعالیت آنها علیه دولت، مخرب و تخریب کارانه است با شیوه های سیاسی درطول چند سال اخیر اضافه از 131 پل را در کشور به خصوص شاهراه نمبر یک که پایتخت را به غرب کشور وصل میکند تخریب کرده اند دراین میان چهارده پل بزرگ نیز شامل است که برای ساخت آن ملیون ها دالر هزینه شده بود .
طالبان با این حرکت شان کوشیده اند تا چرخ اقتصادی کشور بخصوص چرخ اقتصادی روستایی را بارکود مواجه سازند، با آنکه زیان ناشی از برنامه تخریبی طالبان برای دولت ، تا ششصد ملیون دالر تخمین میشود مگر زیان وارده برای مردمان روستایی که نتوانسته محصولات زراعتی و پیداوار باغ های شان را به وقت و زمان به بازار برسانند بالاتر از آن است که پیشبینی میشود.
مقامات دروزارت فواید عامه میگویند که آنها درتلاش اند تا بخشی ازاین پل ها را دوباره بازسازی نمایند مگر تهدید های طالبان مانع این کار میشود.
احمدشاه وحید معین وزارت فواید عامه میگوید که طالبان عامل انفجار و تخریب این پل ها اند وحجم این تخریب کاری را درشاهراه کابل – قندهار جدی میداند و ازاین شاهراه نه تنها افغانها بل به عنوان راه ترانزیت منطقه یی نیز استفاده میشود .
او از مقامات امنیتی میخواهد که غرض حفاظت از شاهراه و تاسیسات و پل های اعمار شده دراین مسیر اقدامات را روی دست گیرند.
داکتر نجیب الله دانش معاون سخنگوی دفترمطبوعاتی وزارت امورداخله دررابطه به تامین امنیت شاهراه به خبرنگارآژانس باختر گفت که موضوع تامین شاهراه در اولویت کاری وزارت امورداخله قرارداشته و بیشترین تمرکز بالای پل ها و پلچک ها میباشد.
طالبان طی سال های گذشته با کار گذاری ماین ها ، پل ها و پلچک ها را تخریب و آنرا از بین برده اندکه بیشترین صدمه را واردکرده اند.
دانش گفت ، درحال حاضر پوسته های امنیتی برای امنیت پل های بزرگ درشاهراه ها ایجاد گردیده است و ادامه این کار در سطح برنامه های ما قراردارد و امید میرود تحقق همچو برنامه ها بتواند از ادامه تخریب پل ها جلوگیری کند.
باید گفت که قبلاً وزارت دفاع ملی بعداز آن که مشکلات امنیتی در شاهراه کابل – قندهار جدی شد، وزارت دفاع ملی عساکرش را دراین مسیر توظیف نمود، مگر حالا که حرف از تخریب پل ها در این شاهراه است، جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی میگوید موضوعات جنگ به نیروهای وزارت دفاع ملی ارتباط دارد و موضوع تامین امنیت شاهراه به وزارت امور داخله .
طالبان درحالی دست به تخریب و انهدام پل ها و تخریب تاسیسات عام المنفعه میزنند که خود شعار تحقق شریعت را سر میدهند درحالیکه پیامبر بزرگوار اسلام نبی کریم "ص" در هر غزوه و جنگ که آنهم شرایط و حالات خود را داشت تاکید برآن داشت که از صدمه رساندن به اماکن عامه، کشت و زراعت ، پل و راه خود داری و از قتل زنان ، اطفال و کهنسالان ولو وابسته به دشمن باشند جلوگیری گردد.
مگر طالبان رای را در پیش گرفته اندکه خود، دشمن با ارزش های دینی است و دساتیر بزرگوار اسلام را نادیده گرفتن است، اگر نیست چرا طالبان پل و پلچک ، سرک ، مسجد ومکتب را تخریب میکنند این نشان میدهدکه طالبان دستور تخریب این کشور را گرفته اند و شریعت را وسیله برای تحقق اغراض شان قرار داده اند.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا