سیاست

بیستمین جلسه شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان برگزارشد

کابل باختر 15 سرطان
بیستمین جلسهء نوبتی شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان امروز در قصر سپیدار به ریاست دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور با برگزارشد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،رییس اجراییه سخنان مقدماتی خویش را با یاد آوری حادثه جلریز آغاز کرده و برای شهدای این حادثه آرزوی مغفرت نموده افزود: "چگونکی وقوع حادثه باعث تشویش مردم گردیده و سوالهایی را خلق کرده که باید به آنها پاسخ روشن گفته شود. حمایت و پشتیبانی از پولیس محلی مسوولیت نهادهای امنیتی است. اما گزارش‌ها حاکی از این است که همکاری لازم با مدافعان مستقر در جلریز صورت نگرفته است. ما دیروز در جلسه فوق العاده شورای امنیت در مورد حادثه تکان دهنده جلریز با جزئیات صحبت کردیم و تصمیم گرفته شد تا کمیسیون حقیقت یاب تعیین و چگونکی قضیه را مورد ارزیابی همه جانبه قرار دهد و هم‌چنان یک هیئتی نیز برای دلجویی از خانواده ها تعیین گردیده است."
رییس اجراییه هم چنان افزود: " پس از بررسی های همه جانبه و روشن شدن ابعاد سوال برانگیز این روی داد در مورد تغافل وظیفه ای که صورت گرفته باشد تصمیم جدی گرفته می شود. این وظیفه حکومت است که از جان و حضور سربازان در هرجای کشور دفاع و پاسداری نماید".
رییس اجراییه کشور در بخش دیگر از صحبت هایش گفت: "به نهادها و تاسیسات صحی کشور باید از سوی همه احترام گذاشته شود. مساله که اخیراً در قندز اتفاق افتاده است بررسی می شود. همه نهادهای امنیتی ما باید به شفاخانه‌ها و کار حرفه‌ای آنان احترام بگذارند".
سپس رییس اجراییه دستورکار جلسه امروز شورای وزیران را چنین به معرفی گرفت: ارایه گزارش امنیتی، گزارش پیشرفت کار کمیته بررسی روند توزیع زمین به معلمین و عودت کنندگان، گزارش آمادگی ها برای ادای مراسم حج، گزارش نتایج اصلاح شده کارگاه ملی امتحان کانکور و بخش متفرقه.
طبق دستورکار جلسه امروز، معاون وزارت دفاع کشور گزارش فشرده‌ای از وضعیت امنیتی کشور در هفته گذشته ارایه کرده و افزود: " با وجود تهدیدات و تحرکات دشمن، قوای مسلح کشور با کمال شجاعت از خاک این سرزمین دفاع می‌کنند. در هفته‌ای که گذشت در نه ولایت دشمن تحرکات تروریستی را انجام داد که از این میان در پنج ولسوالی، تحرکات دشمن جدی بود. اما با وجود این در همه جا دشمن سرکوب شده است و در نتیجه 280 جنگجوی دشمن نابود و بیش از 180 تن دیگر آنان زخمی گردیده‌اند."
هم چنان وزیر امور داخله با ارایه گزارش از وضعیت امنیتی در هفتهء گذشته گفت: " در هفتهء گذشته دشمن در چند منطقه دست به اقداماتی زد که با مقاومت نیروهای دفاعی مواجه شد. از جمله در خواجه غار و دشت ارچی تخار و در یکی دو منطقه بدخشان تهدید ایجاد کردند. چون تدابیر لازم برای مقابله با دشمن در این مناطق وجود داشت کدام مشکل به وجود نیامد. تنها موردی که متاسفانه در هفته گذشته سبب خلق شدن یک نگرانی شد حادثه جلریز بود. هیئت حقیقت یاب به منطقه رفته است و بعد از بررسی و یافته های هئیت نتایج تحقیق اعلان می گردد."
رئیس اجرائیه کشور با تاکید براین‌که: "در روی‌داد تکان دهنده جلریز تغافل جدی صورت گرفته و همکاری لازم برای حمایت از نیروهای پولیس محلی صورت نگرفته است. پس از تکمیل شدن کار کمیسیون در مورد یافته هایش اقدامات لازم صورت می‌گیرد".
معاون اول ریاست اجرائیه انجینر محمد خان، نیز در همین ارتباط گفت: "نگرانی های جدی و تحرکات مشکوک در مناطق مرزی وجود دارد که باید بررسی شود. اما مساله دیگر اتخاذ یک سیاست و پالیسی روشن در خصوص بحث اسیران دشمن از میدان جنگ است. بارها گزارش شده است که جنگجویان دشمن که توسط نیروهای دفاعی اسیر می شوند دوباره آزاد می شوند. حتی مواردی وجود دارد که یک جنگجوی دشمن چند بار از میدان های جنگ اسیر گرفته شده است. ما باید در این مورد جدی باشیم ادامه وضعیت٬ رها شدن دوباره بدون دلیل جنگجویان دشمن٬ برای ما خطرناک است و باید جدی گرفته شود.
معاون دوم ریاست اجراییه استاد محمد محقق نیز در مورد رویداد جلریز گفت: "در باره حادثه غم انگیز جلریز تحقیقات جریان دارد و نتائج آن اعلان می‌گردد. این افراد طبق لزوم دید حکومت در این منطقه جابجا گردیده بودند و باید از آنها حمایت همه جانبه صورت می‌گرفت؛ کاری که در نتیجه کوتاهی مراجع مسوول انجام نشده است. در این مورد بعد از نهایی شدن تحقیقات صحبت می کنیم. اما، حالا کار مهم دیگر رسیدگی به پیکرهای شهدای است که هنوز به خانواده های شان تحویل داده نشده است و همین گونه رسیدگی به خانواده های شهدای این رویداد هرچه عاجل روی دست گرفته شود".
هم چنان معاون دوم ریاست اجراییه از نحوه برخورد با سربازان نجات یافته از رویداد جلریز گفت: "مساله مهم دیگر کوتاهی و بی توجهی پس از ختم شدن حمله دشمن بر پوسته هاست. سربازانی که زنده مانده اند، غیر مسوولانه خلع سلاح شده اند و هر کدام به مسیر بی سرنوشتی رها شده اند. وزارت داخله که مسوولیت حمایت از پولیس محلی را دارد وظیفه داشت که به وضعیت سربازان نجات یافته رسیدگی درست می کرد. در مورد همه کوتاهی ها و غفلت ها پس از تکمیل شدن کار کمیسیون حقیقت یاب گپ می‌زنیم".
رئیس اجرائیه اکیدا به وزارت داخله هدایت داد تا رسیدگی به سربازان و مجروحین حادثه را روی دست گیرد و در باره استقرار مجدد آنان به صورت عاجل اقدام نماید.
طبق دستور کار جلسهء امروز، وزیر امور شهرسازی در باره پیشرفت روند توزیع زمین به شورای وزیران گزارش داده گفت: " به اساس فیصله قبلی شورای وزیران و هدایت رییس اجراییه ما در هفته گذشته در دفتر معاونیت اول ریاست اجراییه جلسه کاری را برای بررسی روند توزیع زمین و چگونگی میکانیزم کار توزیع زمین، برگزار کردیم. به اساس تاکید وزارت معارف و وزارت مهاجرین پشنهاد ما این است که روند توزیع زمین به معلمین و عودت کنندگان نباید متوقف شود. هم چنان، در مناطق که نمره های شهرک توزیع شده است، باید کار ساخت و ساز نیز تنظیم گردد و دولت مسایل و معیارهای زندگی شهری را در شهرک هایی که برای معلمین و مهاجرین در نظر گرفته شده است جدی بگیرد. هم‌چنان بنا به تاکید وزارت زراعت کشور، با توجه به کمبود زمین زراعتی در کشور نباید زمین های زراعتی به شهرک‌ها اختصاص بیاید. هم چنان پشنهاد گردید که دولت امور شهرسازی را باید برمنبای ساخت و ساز های عمودی برنامه ریزی کند و کم کم از ساخت و سازهای افقی اجتناب شود.
طبق دستور کار جلسه، وزیرحج و اوقات گزارش مفصل از آمادگی ها برای آغاز مراسم حج امسال به شورای وزیران ارایه کرده گفت: " برنامه حج همه ساله یک کار سه جانبه است که میان وزارت حج و اوقاف، شرکت های هوایی و عربستان سعودی هماهنگ و به اجرا گذاشته می شود. ما امسال 24 هزار حاجی سهمیه داریم. سالهای قبل 30 هزار سهم داشتیم اما به دلیل کار بازسازیی که دراماکن مقدس جریان دارد سهمیه همه کشور ها پایین آمده است. وزارت حج و اوقاف یک سفر یک ماهه به سعودی داشت که در ترکیب هییت نمایندگانی از ریاست جمهوری٬ ریاست اجرائیه٬ پارلمان، وزارت صحت عامه و وزارت ترانسپورت نیز حضور داشتند. برنامه امسال در سعودی بهتر از برنامه سالهای گذشته تنظیم شده است.
کار قرارداد انتقال حاجی ها پس از بررسی ها به شرکت آریانا سپرده شده است. امسال در کل 10 ملیون دالر نسبت به سالهای قبل در هزینه حج به نفع حجاج صرفه جویی شده است. این صرفه جویی شامل هزینه مجموعی حج و قیمت تکت طیاره و کرایه ساختمان در سعودی و سایر موارد می شود. درسال قبل مصرف یکتن به ۲۷۰۰ دالر می رسید در حالی‌که مصرف به ۲۴۵۰ دالر کاهش یافته است."
همچنان وزیر حج و اوقاف افزود که مسایل مربوط امور صحی حجاج و امور رهنماها نیز امسال دقیق تر از سالهای گذشته تنظیم شده است.
طبق دستور کار جلسه، وزیرتحصیلات عالی در باره یافته ها و توصیه های کارگاه ملی امتحان کانکور به شورای وزیران که در مجلس قبلی نیز مورد بحث قرارگرفته بود٬ گزارش داده گفت: چالشهای که پیش روی آزمون کانکور می باشد، عبارتند از تقلب و فساد گسترده در چگونگی اخذ امتحان کانکور، استفاده از وسایل الکترونیک در جریان امتحان، ورود زورمندان، والیان، قوماندان های امنیه، اعضای پارلمان و شورای ولایی در صحن امتحان. در ادامه وزیر تحصیلات عالی طرح اصلاح شده و توافقی این وزارت را بعد از بحث در کمیته مشترک وزارت های معارف و تحصیلات عالی به شورای وزیران ارائه نمود.
رییس اجراییه در همین مورد هدایت داد تا در جریان همین هفته، معاون دوم ریاست اجراییه، یک جلسه کاری را برای بررسی بیشتر امورکانکور برگزار کند و وزارتهای تحصیلات عالی، معارف و مخابرات باید در این جلسه روی مسایل کانکور، روشهای برگزاری کانکور و طرح تعیین رشته از صنف دهم مکتب برای آینده نظام آموزشی معارف و ساده سازی و شفاف سازی کانکور کار کنند و نتیجه را در جلسه هفته آینده شورای وزیران مطرح نمایند.
هم چنان رییس اجراییه هدایت داد که امسال کار کمیسیون برگزاری امتحان کانکور باید زودتر آغاز شود تا برای شفاف سازی و ساده سازی کانکور برنامه های عملی را روی دست گیرند.
در بخش پایانی کار جلسه امروز، مساله وارد شدن تعدادی از نیروهای ویژه به شفاخانه ام اس اف در ولایت قندز به بررسی گرفته شد.
در این خصوص رییس اجراییه کشور هدایت داد که امنیت نهادهای صحی و شفاخانه ها باید تامین شود. نهادهای امنیتی باید احترام شفاخانه های کشور را داشته باشند. ملاحظه های سیاسی و حقوقی باید به ترتیب درست از مجرای درست آن پیش برده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا