صحت

گلوبل فند جهت مبارزه با ایدز افغانستان راکمک میکند

کابل 24 جوزا باختر
صندوق وجهی جهانی (گلوبل فند) حدود ۸،۶ میلیون دالر را برای مبارزه با اچ آی وی در افغانستان تعهد کرد
وزارت صحت عامه با ارسال خبرنامه ای به آزانس باختر نگاشته است ،صندوق  وجهی جهانی یا گلوبل فند جهت مبارزه با اچ آی وی در افغانستان حدود ۸،۶ میلیون دالر امریکایی را تعهد کرد. این مساعدت به همکاری پروگرام انکشافی ملل متحد یا یو ان دی پی در افغانستان به مصرف می رسد. سند این مساعدت امروز  از سوی مسئولین وزارت صحت عامه و نماینده گان گلوبل فند و پروگرام انکشافی ملل متحد به امضا رسید.
داکتر نجیب الله صافی رئیس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه  میگوید: افغانستان در میان کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در حال تجربه  اپیدمی پایین اچ آی وی  قرار دارد ولی با خطر در حال رشد شیوع به علت مصرف تزریقی مواد مخدر و مقاربت جنسی میباشد مواجه است. از سوی دیگر دسترسی به معلومات در مورد اچ آی وی  نیز اندک میباشد. بناءً نیاز است تا در این زمینه اقدامات پیشگیرانۀ بیشتر اتخاذ شود، تا خطر شیوع اچ آی وی در این کشور بر طرف گردد."
  الی اخر سال ۲۰۱۵ به تعداد ۲۰۸۶ واقعه راجستر شده اچ ای وی که در میان آن ۱۳۳ واقعه فوتی نیز وجود داشت توسط پروگرام ملی کنترول ایدز راپور داده شد. بسیاری از واقعات راجستر شده از مناطق شهری جایی که مراکز داوطلبانه آزمایش و مشوره دهی و همچنان مراکز تداوی ویروسی موقعیت دارد، راپور داده شده است.
نظر به تخمین اداره ایدز سازمان ملل و سازمان صحی جهان به تعداد ۶۷۰۰ نفر الی اخیر سال ۲۰۱۵ با ایدز زندگی میکنند که از جمله ۹۵۴ واقعه جدید و ۲۶۲ خانم حامله در جمع آنها میباشد. وقوع اچ آی وی در میان نفوس عمومی بین سنین ۱۵-۴۹ سال .۰۴،۰ در صد میباشد. 
  به اساس ستراتیژی  ملی در مورد کنترول  اچ آی وی ایدز در نظر است که راه کارهای مؤثر تر وقایوی  اچ آی وی  سرما یه گذاری گردد وتوجه بیشتر بر مناطق که اچ آی وی در آن بیشتر انتقال میابد معطوف گردد تا با  هدف جهانی که همانا دسترسی همګانی به خدمات اچ ای وی و توفق آن است، نایل گردیم.
جوسی لین ماسون (Jocelyn Mason) معاون ارشد پروگرام انکشافی ملل متحد برای افغانستان گفت: "برای تطبیق ستراتیژی (۲۰۱۵-۲۰۲۰ ) در حدود ۵۴ میلون دالرهزینه   تخمین شده که برای یک و نیم سال ( جولای ۲۰۱۶ الی دسمبر ۲۰۱۷)   حدود  ۱۵،۸۴ میلیون دالرتخمین شده ۵۷ درصد توسط صندوق وجهی  جهانی مبارزه با ایدز یا ګلوبل فنډ،  ۲۵ درصد توسط بانک جهانی و ۴ درصد توسط دولت افغانستان تعهد شده.  برای ۱۴ درصد بودجه مورد ضرورت  هنوز تعهد مشخص در دست نیست که مستلزم توجه وزارت صحت عامه و شرکای انکشافی میباشد."

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا