سیاست

مردم: دولت و مردم جوانب اصلی مذاکرات صلح باشند // آگاه سیاسی: مذاکرات حق مشروع و قانونی افغان ها می باشد.

کابل باختر/ 9/ دلو:
با آنکه مردم صلح را نیاز اساسی در شرایط موجود کشور می دانند، اما مطرح می کنند که در مذاکرات جوانب اصلی مردم و دولت افغانستان باشند، آنان با توجه به مذاکرات هیئت امریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد فرستاده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر می گویند که این دیدارها به گونۀ سری و تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفته است و بنا بر گزارش ها، در قاعده روی برخی مسایل که هنوز به گونه مشخص رسانه یی نشده است، دو طرف به تفاهم نسبی دست یافته اند.
همچنان بارها مقام های ارشد دولت و مردم افغانستان، با تاکید بر ادامه مذاکرات صلح به مالکیت افغانها، خواستار گفت و گوهای میان افغانان شده اند.
این در حالی است که طی سالهای پسین کشورهای منطقه و جهان مثل، پاکستان، ایران، ترکمنستان، ترکیه، روسیه، امریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین، سعودی، هند، امارات متحده عربی در ظاهر، از آغاز و ادامه گفت و گوهای صلح میان افغانان حمایت و پشتیبانی کرده بودند.
سید عالم باشندۀ کابل که در ساحه ده افغانان شهرکابل دکان مبایل فروشی دارد به خبرنگار آژانس باختر گفت، من سی و هشت سال سن دارم، سالها پیش از اینکه من به دنیا بیایم در کشور ما جنگ آغاز شده بود و بدبختانه تا به حال ادامه دارد و این جنگ همه دار و ندار افغانستان و مردمان آن از بین برده است، ما در حقیقت از جنگ  خسته شدیم و من به عنوان یک جوان افغان که همه عمرم را شاهد جنگ بوده ام، حالا از طالبان و تمام گروه های مسلح مخالف میخواهم که با دولت افغانستان گفت وگو کنند و دست از این جنگ خان و مان سوز بردرند، هر کشور، حزب و دولت که به خاطر آوردن صلح در کشور ما تلاش می کند من از آن استقبال و تشکر می کنم.
عبدالقهار فرخ سیر یک شهروند کابل که او نویسنده و روزنامه نگار نیز است، با استقبال از مذاکرات صلح در کشور می گوید که صلح یک نیاز جدی برای مردم و کشور ما است. ضرورت صلح نه تنها برای دولت و مردم افغانستان بل برای کشورهای همسایه و به خصوص حامیان دولت افغانستان که در 18 سال برای مردم و دولت افغانستان همکاری دارند و با مخالفان دولت افغانستان و گروه های دهشت افگن و تروریست، جنگیده اند نیز اهمیت دارد.
این روزنامه نگار کشور می افزاید که روند مذاکرات صلح باید در چارچوب تعریف شده بر منافع دولت و مردم افغانستان انجام شود و دولت و مردم افغانستان جوانب اصلی مذاکرات صلح باشند نه در حاشیه مذاکرات. او می گوید که صلح باید به عنوان یک ارزش ملی، دست آوردهای نزدیک به دو دهه گذشته را حفظ کند.
وی گفت: تامین صلح در افغانستان باید به هدف ارتقای وضع جاری باشد نه آغازی از نقطه صفر که 18 سال پیش آن را آغاز کرده ایم.  در مذاکرات صلح در کنار تسهیل کنندگان و کشورهای حامی روند صلح، ارکان اساسی آن باید دولت و مردم افغانستان، نهادهای مدنی، زنان، جوانان و گروه های مخالف باشد و محور آن ارزش ها و منافع ملی مردم افغاستان و مسیر رو به رشد باشد.
سمیه نثاری فعال حقوق زن  و کارمند یکی از نهادهای مدنی با استقبال از گفت وگوهای صلح کشور می گوید: صلح به ارزش های دموکراسی برابر باشد، جایگاه زنان، جوانان وعزت مردم افغانستان پا برجاه باشد و به همه مردم یک سان احترام گذاشته شود و در آن نژاد پرستی در میان نباشد و برهمه اقشار جامعه به گونه یک سان نگاه شود، استقبال می کنیم.
خانم نثاری می گوید: ما از صلحی حمایت و پشتبانی می کنیم که در آن حقوق زنان، کودکان، جوانان، آزادی بیان، حق دست رسی به تعلیم و تربیه و کار به گونه کامل برای زنان کشور تضمین شده باشد و به ارزش های ملی کشور و مردم کشور ما احترام گذاشته شود، ما از صلحی حمایت و پشتبانی می کنیم که در آن بیشتر از هر چیزی دیگر به منافع و جایگاه کشور و مردم در آن، در نظر گرفته شده باشد.
محمد زبیر شفیعی آگاه امور سیاسی در رابطه به آغاز مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان می گوید که صلح و پیشبرد مذاکرات صلح، حق مشروع و قانونی خود افغانها است و گفتگوهای صلح باید بین افغانان باشد (مذاکراتی که منافع مشروع افغان ها که عبارت از زندگی با ثبات و به دور از مداخلات بیرونی است، ضرورت جدی می باشد، او از حکومت افغانستان خواست با تعیین کردن هیئت با صلاحیت و متشکل از اقشار و گروه های مختلف کشور، مذاکرات صلح را مدیریت کند.
شفیعی افزود هیئتی که چندی پیش از سوی حکومت افغانستان به خاطر پیشبرد گفتگوهای صلح با طالبان گماشته شده بود فاقد صلاحیت و قابل قبول مردم افغانستان نبود.
وی تاکید کردو گفت: صلح و ثبات دایمی زمانی در افغانستان به وجود خواهد گفت وگوها میان افغانان باشد و تضمین محکم از سوی طرف های مذاکره کننده به کشورهای دخیل در مساله افغانستان و از جناب این کشورها به خاطر احترام به منافع متقابل به مردم و دو طرف گفتگو کننده داده شود و به این شیوه می توان به نتیجه مذاکرات صلح و تامین ثبات دایمی در افغانستان امیدوار بود.
از نتیجه بحث ها، هویدا می شود که مردم از دولت و کشورهای همکار در روند صلح افغانستان با دولت، می خواهند که مذاکرات را هرچه زودتر افغانی کنند، زیرا افغان ها فقط خودشان زبان یکدیگر را بهتر از هرکسی دیگر، می دانند.#شمس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا