اقتصاد

آغاز مرحلۀ جدید همکاری و مشارکت میان افغانستان و اتحادیه اروپا

کابل باختر 20 دلو
اولین اجلاس کمیته مشترک میان افغانستان و اتحادیۀ اروپا در مورد تطبیق موافقتنامۀ همکاری غرض مشارکت و انکشاف روز پنجشنبه ۱۹ دلو  در بروکسل برگزار گردید.
یک منبع خبری وزارت مالیه به آژانس باختر خبر داد، قبل از کمیته مشترک، یک جلسه دوجانبه میان  اکلیل حکیمی، وزیر مالیه  و خانم فدریکا موگرینی، نمایندۀ عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجی و پالیسی امنیتی، معاون رئیس  کمیسیون اروپا صورت گرفت که در آن مسایل صلح و امنیت مورد بحث قرار گرفت. همچنان وزیر مالیه با  نیوین ممیکا، کمیشنر اتحادیۀ اروپا برای همکاری و انکشاف بین المللی ملاقات نمود که در آن کمک های اتحادیۀ اروپا بخاطر انکشاف پایدار در افغانستان ، اهمیت آجندای اصلاحاتی افغانستان و حمایت اتحادیه اروپا برای نفع مردم کشور مورد بحث قرار گرفت.
اولین کمیتۀ مشترک افغانستان و اتحادیۀ اروپا را قادر ساخت تا  پیشرفت در تطبیق اجندای اصلاحی افغانستان  را که در کنفرانس بروکسل برای افغانستان در اکتوبر سال ۲۰۱۶ روی آن توافق شده بود، بالخصوص چارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان و خود کفایی از طریق چارچوب حسابدهی متقابل مورد بحث قرار دهد.
کمیتۀ مشترک همچنان دو گروه خاص کاری را ( گروه کاری خاص حقوق بشر، حکومتداری خوب، و مهاجرت و گروه کاری خاص اقتصادی و انکشاف اجتماعی) را به منظور تقویت کار به روی موضوعات خاص  ایجاد کرد.
این جلسه به ریاست مشترک اکلیل حکیمی، وزیر مالیه  و گونار ویگان، رئیس عامل آسیا – پسیفیک در سرویس خدمات خارجی اتحادیۀ اروپا دایر گردید از جانب افغانستان نمایندگان وزارتخانه های مهاجرین و عودت کننده گان، امور زنان، مخابرات و تنکالوژی معلوماتی، تجارت، اداره هوانوردی ملکی، د افغانستان بانک، سفارت افغانستان در اتحایۀ اروپا اشتراک داشتند.
قابل تذکر است که نشست بعدی کمیتۀ مشترک بخاطر تعقیب همکاری های دوجانبه در سال ۲۰۱۹ در کابل برگزار خواهد شد. ختم/ عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا