تبصره و مرور بر مطبوعات

تفسیربرخبر:

 

کارشناسان افغان : هرگاه درعملکرد رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان صداقت وجود داشته باشد بحران در منطقه حل خواهد شد

کابل باختر/ 16/ عقرب

اخیراً قاضی حسین احمد رهبر جماعت اسلامی پاکستان نامه اي را به حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان ارسال داشته که درآن از آمادگی خود به منظور کمک غرض اعاده صلح و ثبات درافغانستان یاد آور شده است. اين نامه به جواب نامه حامدكرزي رييس جمهوري اسلامي افغانستان نگاشته شده که چندی قبل عنوانی شماری از سیاستمداران ، سیاسیون و رهبران مذهبی پاکستان ارسال شده بود. کرزی دراین نامه ها خواستار همکاری رهبران پاکستان جهت تامين  صلح درافغانستان گردیده بود.

 تاکنون شماری از رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان منجمله آصف علی زرداری رییس جمهور ، میانواز شریف رهبر شاخه مسلم لیک (ن)، عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف و قاضی حسین احمد رهبر جماعت اسلامی پاکستان به این نامه ها پاسخ مثبت گفته اند و همکاری شان را در اعاده صلح و ثبات درافغانستان بیان داشته اند. آخرین نامه جوابیه به قاضی حسین احمد برمیگردد که درحال حاضر رهبر ائتلاف احزاب مذهبی در پاکستان است، ائتلاف که روابط نزدیک ، فعال و بالاخره از نفوذ قابل ملاحظه يي برمخالفان مسلح حکومت افغانستان ( طالبان و حزب اسلامی ) برخوردار اند .

قاضی حسین احمد در رابطه به نامه ارسال شده خود گفته است ( در پاکستان من با افرادی که درمسایل افغانستان دخیل اند چه در حکومت و چه در اپوزیسیون رابطه دارم همچنان درافغانستان رابطه من با افراد در داخل حکومت و هم در بین مخالفان خوب است که طالبان و حزب اسلامی هم شامل آنها است براساس این روابط من میتوانم یک نقش میانجی را بازی کنم از اینرو من به حامدکرزی پیشنهاد کردم که جرگه به وجود بیاید که درآن طالبان و حزب اسلامی شامل باشند این برای وحدت افغانها بسیار ضرور است ما میتوانیم هم با آنها کمک کنيم و هم گفتگو کنیم .)

به باور آگاهان سیاسی افغان، نامه قاضی حسین احمد ظاهراً با پیام خوب همراه است که میرساند رهبران مذهبی پاکستان برای اعاده صلح درافغانستان همکاری خواهندکرد . مگر نکته قابل مکث دراین است که آنچه را قاضی صاحب به عنوان برگزاری جرگه و نشست مطرح میکند افغانستان و پاکستان آن را چند مرتبه تجربه کرده اند در گذشته نه چندان دور شماری از فعالان سیاسی پاکستان به شمول جنرال پرویز مشرف رییس جمهور سابق آنکشور در جرگه صلح منطقوی که در کابل برگزار شد شرکت کردند، حرف های زیادی نسبت به اعاده ثبات در افغانستان به زبان آورده شد و وعده های زیادی ارائه گردید مگر با ختم کار جرگه به باد فراموشی سپرده شد.

 آگاهان سیاسی در کشور به این عقیده اند که حرف های قاضی حسین احمد میتواند پیامد های مثبت در قبال داشته باشد در صورتیکه رهبران مذهبی و سیاسی پاکستان با صداقت عمل نمایند این رهبران متهم اند که درگذشته همکاری و نیت شان برای اعاده ثبات درافغانستان بیشتر در چوکات سلیقه و منافع این رهبران شکل گرفته است  و آنها بیشتر در خط منافع خود حرکت کرده اند در حالیکه حلقات مخالف مسلح افغانستان همچنان درگروه سازمانهای استخباراتی پاکستان قرار دارند و این سازمان ها نفوذ و اراده شان را از طریق احزاب مذهبی و سیاسی پاکستان برمخالفان مسلح دولت افغانستان اعمال می نمایند .

 این آگاهان تاکید دارند هرگاه افراد سرشناس سیاسی و مذهبی پاکستان چون قاضی حسین احمد از استقلال عمل کار گیرند بدون شک اراده و عمل آنان اثر گذار خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا