فرهنگ

نخستین نشست کمیسیون عالی آمادگی کابل پایتخت فرهنگ اسلامی 2024 ، برگزارشد

کابل/ 16 جدی/ باختر
به ریاست حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز نخستین نشست کمیسیون عالی آمادگی کابل  پایتخت فرهنگ اسلامی ( 2024 ) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر: این نشست به حضورداشت شماری از مسوولان بلند رتبه دولتی ، معینان ، روسا و نمایندگان با صلاحیت وزارت خانه ها و نهاد های ذیربط ، برگزارشد .
درآغازاین نشست حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ بر آمادگی های بهتر ، شایسته و با شکوه ، برای برگزاری برنامه تجلیل از کابل به حیث پایتخت فرهنگ اسلامی 2024 ،  تاکید کرد .
وی گفت که برای بار نخست دردوحه پایتخت قطر درنشست وزیران فرهنگ کشور های اسلامی که در 13 تا 29 دسامبر 2001 میلادی برگزار شد ، فیصله به عمل آمد که شهرهای تاریخی  کشورهای اسلامی از جانب سازمان آیسیسکو به حیث پایتخت  ثقافت اسلامی نام گذاری شود .
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ هدف از این نامگذاری را تحکیم رابطه میان کشور های جهان اسلام ، جلب همکاری ها و مبادله تجارب عنوان کرد و گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان درحال حاضرمورد توجه کشورهای پیشرفته جهان اسلام قرارگرفته است و از همکاری های آنان درعرصه های مختلف و درپروسه های ملی و بین المللی قدردانی می کند.
بعد فرمان محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دررابطه به ایجاد کمیسیون عالی آمادگی ،کابل پایتخت ثقافت اسلامی ، تو سط  محمد زرین انحور مشاور ریاست جمهوری درامور فرهنگی خوانده شد که درآن آمده است : به تاسی از فیصله نهمین نشست وزیران فرهنگ کشور های اسلامی منعقده سال 2007 میلادی شهرباکوپایتخت کشور آذربایجان، که شهر زیبای کابل درسال 2024 به حیث پایتخت فرهنگ جهان اسلام انتخاب شده است ، بنآ  به منظور آمادگی های شایسته و بهتر معرفی کابل ،  کمیسیونی عالی تحت ریاست وزیراطلاعات وفرهنگ تعیین شده است.
همچنان دراین کمیسیون شماری از وزارت خانه ها و نهاد های ذیربط به عنوان اعضای کمیسیون تعیین شده اند  که مسوولیت آمادگی کابل را برای سال 2024  ، به عهده دارند.
دراین نشست داکتر طارق رشاد مشاور روابط بین المللی وزارت اطلاعات وفرهنگ دررابطه به تاریخچه پایتخت های ثقافت اسلامی معلومات داد  و معیارهای انتخاب پایتخت ثقافت اسلامی را برشمرد .
به همین ترتیب دلاور نذیرزوی مشاورارشد حقوقی وزارت اطلاعات فرهنگ دررابطه به طرالعمل کمیسیون عالی آمادگی ،کابل پایتخت فرهنگ اسلامی ( 2024) که در5 فصل و 24 ماده ، آماده شده است ، معلومات داد.
پوهاند محمد رسول باوری معین فرهنگ و هنروزارت اطلاعات وفرهنگ در سخنرانی خود پیرامون پلان کاری وزارت اطلاعات وفرهنگ به منظور آمادگی به خاطر تجلیل از کابل پایتخت ثقافیت اسلامی ( 2024 ) معلومات داد.
اوگفت که به اساس این پلان تا سال 2024  هرسال سمینارهای دررابطه به معرفی و شناسایی بهتر کابل برگزار خواهد شد وآژانس باخترنیز دراین زمینه اخبار و گزارش های را تهیه و به نشرخواهد سپرد .
پوهاند باوری تاکید کرد که درهرهفته فرهنگی کابل 5 جلد کتاب درمورد کابل به چاپ خواهد رسید و درمجموع تاسال 2024  ،  25 جلد  کتاب درمورد کابل چاپ خواهد شد .
دراخیراین نشست اعضای کمیسیون نظریات و پیشنهاد های شان  را دررابطه به موضوع ابراز کردند و به بحث آزاد پرداختند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا