فرهنگ

معین نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ: کاربرد مداوم ادبیات جنگ در رسانه ها اذهان عامه را تخریب میکند

کابل باختر/ 24/ قوس/
کنفرانس ملی نقش و جایگاه رسانه ها در روند صلح و مصالحه امروز از سوی دفتر میدیوتیک افغانستان در کابل برگزار شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، در آغاز حمید ځاځی همآهنگ کننده دفتر میدیوتیک افغانستان اهداف این کنفرانس را بر شمرده گفت، هدف از برگزار این کنفرانس ملی، باز اندیشی جایگاه رسانه ها در کارزار مصالحه و مهار منازعات، آسیب شناسی جریان مصالحه و برخورد مثبت و تاثیر گذاری رسانه ها با روند صلح و مصالحه است.
بعداً پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ سخنرانی کرد و گفت، ما نیازمند هستیم که رسانه های معیاری و رسانه های ارزشگرا داشته باشیم.
مژگان مصطفوی افزود، رسانه ها، ابزاری خوبی برای ایجاد فضای مبارزه با تفکر صلح ستیزی است، یکی از راه ها استفاده از ادبیات صلح است. ادبیاتی که به جای رنج و درد، آرامش روحی و روانی را در مخاطب القا کند، او را روحیه بدهد .
به گفته معین نشرات، ادبیات صلح، ادبیات همدیگر پذیری و کاهش خشونت است .
به جای مفاهیم منفی و تاثیر گذار، آرامش و مثبت اندیشی ایجاد میکند، به جای انتقام از دلجوی و نیکی و به جای دشمنی از دوستی حرف میزد.
خانم مصطفوی اضافه کرد، متاسفانه از سال ها به این سوء ادبیات مروج این کشور مبتنی بر خشونت، انتقام، جنگ و خونریزی بوده است .
وی علاوه کرد ، رسانه ها در تغییر این ادبیات نقش بسزای دارد ، چیزی که به آن کمتر توجه شده است، استفاده از تسامح به جای خشونت میتواند گره گشا باشد، مطبوعات میتواند دربرنامه های شان از زبان صلح به پیمانه بیشتر کار گیرند، رسانه ها با ایجاد ادبیات صلح به جای سخن جنگ، آینده درخشانی برای نسل جدید افغانستان به ارمغان می آورد.
معین نشرات همچنان گفت: رسانه ها و گزارش دهی صلح یکی از موارد اساسی برای روزنامه نگاران کشورهای درحال درگیری و منازعه به خصوص افغانستان است .
مژگان مصطفوی سخنانش را با این جمله خاتمه بخشید، صلح نیاز مبرم جامعه افغانستان است و تحقق صلح پایدار در گرو مشارکت تمامی شهروندان کشور از جمله خبرنگاران و رسانه ها در امور ملی مربوط به صلح است .
مولوی محمد خبیر معاون شورای عالی صلح یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس گفت: اگر ما صلح و امنیت را در کشور خود نداشته باشیم، بناٌ در هیچ زمینه ای ما پیشرفت و ترقی کرده نمیتوانیم.
معاون شورای عالی صلح گفت: تحقق عدالت اجتماعی، حفظ حقوق و کرامت انسانی و پرورش نظام مبتنی بر ارزش های والای دینی و دموکراسی نیاز صلح، امنیت و ثبات پایدار در کشور می باشد.
همچنان در این کنفراس نادر نادری مشاور ارشد روابط عامه و استراتیژیک ریاست جمهوری، والتر هاسمن سفیر جمهوری فدرالی آلمان، نجیبه ایوبی مسوول عمومی کلید گروپ، عزیزالله آرال، فهیم حکیم کارشناس امور حقوق بشری، فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت امور خارجه و شماری دیگر پیرامون نقش و جایگاه رسانه ها در روند صلح و مصالحه سخنرانی کردند و روند صلح در کشور را به بررسی گرفتند.
کار کنفرانس فردا نیز در کابل ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا