گزارش ها

ملل متحد ونگرانی از وضعیت جاری در افغانستان

کابل باختر/ 13/ حمل
هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد ، جنگ افغانستان را یک جنگ فراموش شده عنوان نموده و خواستار کمک های بیشتر به این کشور شده است.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: مارک باودن ، هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان با جنگ ومشکلات اش به فراموش سپرده شده درحالیکه این کشور شماری زیادی بیجا شدگان داخلی دارد و هر روز به شمار قربانیان جنگ و بیجا شدگان داخلی افزود میشود و هنوزهم انگیزه فرار ومهاجرت از این کشور وجود دارد درحالیکه جنگ افغانستان به فراموشی سپرده شده مگر ما نگران وضعیت غیر نظامیان در این کشور هستیم .
وی با ارائه آمار گفته است که درسال گذشته عیسوی در افغانستان 3480 تن درحوادث مختلف جان باخته و حدود هشت هزار نفر دیگر زخمی شده اند ، درگیری های مسلحانه ، حملات هوایی ، حملات تروریستی طالبان و داعشی ها باعث تلفات انسانی درافغانستان شده است.
مارک باودن با پیچیدن شدن اوضاع در افغانستان از احتمال بروز فاجعه انسانی دراین کشور هشدار داده میگوید که تنها درسال 2016 میلادی بیش از نیم میلیون افغان، خانه و زادگاه شان را ترک گفته اند که 56 فیصد آنان را افراد زیرسن هژده سال تشکیل میدهد.
این گفته ها درحالی بیان میشودکه دراین اواخر فعالیت های هراس افگنانه درکشور بیشتر گردیده و این امر باعث بروز مشکلات جدی تر برای افغانستان شده است درحالیکه برخی از کشورهای همسایه بخصوص پاکستان در گسترش این مشکلات نقش دارند برعلاوه تمویل وتجهیز گروه های تروریستی روند اخراج اجباری مهاجرین را نیز تشدید بخشیده و در داد و ستد تجارتی نیز مشکلات را خلق کرده اند تا دولت افغانستان ازطرق مختلف تحت فشار قرار گیرد .
پاکستان درکنار تمویل ، تجهیز و حمایت از گروه های تروریستی که خاک افغانستان را هدف قرار میدهند درصدد متلاشی ساختن اقتصاد افغانستان نیز است، چنانچه درحال حاضر حدود سه میلیون افغان از سوء تغذیه رنج میبرند که یک میلیون آنان را اطفال تشکیل میدهد.
آگاهان سیاسی افغان از سازمان ملل متحد میخواهند که تنها به ارائه گزارش و یا هم ابراز نگرانی بسنده نکند . این سازمان یک سازمان با اعتبار و اثر گذار درمعاملات و روابط بین المللی است درگام نخست امید ها از سازمان ملل متحد این است تا در یک اجماع بین المللی توجه جهانیان را به وضعیت اسفبار آن افغان های که نیازمند به کمک های فوری اند معطوف داشته و درگام بعدی برای حل مشکلات افغانستان به اقدامات موثر و اثرگذار که شامل مجازات گروه های تروریستی و حامیان منطقه یی شان است برآیند.   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا