اقتصاد

باغداری در بغلان رو به رونق است

پلخمری/ 13سرطان/ باختر
مسوول پروژۀ ملی باغداری وزارت زراعت می گوید که آن نهاد به باعداران و کشاورزان در خصوص شیوه های نوین وعصری باغداری آموزش داده است و باغداری در بغلان رو به رونق است و در آینده مردم شاهد ایجاد بیشتر باغ های انواع میوه در بغلان خواهند بود.
محمدحسن فروتن٬ مسوول پروۀ ملی باغداری وزارت زراعت در زون شمال‌شرق٬ در مصاحبه با علی"علمی" خبرنگار محلی آژانس باختر گفت که در هفت سال اخیر سی و هفت هزار و چهار صد و شصت وچهار باغ با نهال های اصلاح شدۀ انواع میوه در بغلان، کندز، تخار و بدخشان ایجاد شده است.
وی گفت که با راه اندازی برنامه های آموزشی، باغداران ولایت های یادشده را در خصوص شیوه های نوین باغداری نیز آموزش داده اند.
وی یگانه چالش در برابر باغداران را نبود سردخانه برای نگهداری فراورده های شان بیان کرد.
فروتن خاطرنشان کرد که در حال حاضر باغداران شمال‌شرق کشور نه تنها میوه نیاز بازارهای کشور را فراهم می کنند بل تاجران؛ انواع میوه باغ های شان را به خارج کشورهم اتتقال می دهند.
وی ازسیب، انگور، زردآلو و بادام باغداران یاد کرد که به خارج صادر می شود.
غلام حسن رضایی٬ باغدار بغلان از حاصلات باغش خورسند است و گفت که امسال درخت های اصلاح شدۀ باغش بار فراوان برداشته است و سود زیادی از آن به دست می آورد.
وی نبود سردخانه برای نگهداری میوه باغش را یگانه مشکل برایش بیان کرد واز ادارۀ زراعت خواست که در ایجاد سردخانه ها برای نگهداری میوه باغ ها اقدام کند که باغداران بتوانند در زمان مناسب و با بهای مناسب میوۀ شان را به بازار عرضه کنند.
اما عبدالقهار ستاری٬ آمر امور زراعتی ادارۀ زراعت بغلان گفت که تا یک هفتۀ دیگر کار ساخت چهار صد وسی باب سردخانه و کشمش خانه در بغلان آغاز می شود و تا دو ماه آینده این سرخانه ها و کشمش خانه ها ساخته می شود و در اختیار کشاورزان و باغداران قرار داده می شود. سادات

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا