اقتصاد

محمداشرف غنی رئیس جمهور، سب استیشن ۲۰/۲۲۰ کیلوولت و شبکۀ توزیع برق ۲۰ کیلوولت بر ۴۰۰ ولت را در ولسوالی های خلم و مارمول ولایت بلخ افتتاح کرد

کابل 9 جوزا/ باختر
محمداشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در سفرش به ولایت بلخ، سب استیشن ۲۰/۲۲۰ کیلوولت ولسوالی خلم و شبکۀ توزیع برق ۲۰ کیلوولت بر ۴۰۰ ولت ولسوالی های خلم و مارمول بلخ را افتتاح کرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد، در مراسمی که بدین مناسبت با حضور صدها تن از باشنده گان ولایت بلخ برگزار گردیده بود، ابتدا محمداسحق رهگذر والی بلخ در صحبتی به رئیس جمهور و هیئت همراه اش خوش آمدید گفت.
وی افتتاح سب استیشن متذکره را به رئیس جمهور و همه مردم ولایت بلخ تبریک گفت و درخصوص دستاوردها، مشکلات و نیازمندی های باشنده گان آن ولایت صحبت کرد.
والی بلخ گفت که مردم این ولایت بخاطر اشتراک در انتخابات پیش رو به گونۀ گسترده ثبت نام نموده اند. او با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی و سیلاب ها در آن ولایت گفت که برخی ولسوالی های بلخ و زمین های قابل زرع مردم به گونۀ قسمی از این ناحیه آسیب دیده اند و خواهان رسیدگی به این موضوع شد.
سپس، احمدبای به نمایندگی از مردم ولسوالی خلم و حمیدالله متوکل به نمایندگی از مردم ولسوالی مارمول به شکل جداگانه صحبت کردند و ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور، بخاطر افتتاح سب استیشن برق ابراز خرسندی نمودند.
آنها خواست ها و مشکلات محیطی شانرا در عرصۀ فقر، بیکاری، نبود سردخانه های معیاری، ایجاد فابریکات، میکانیزه شدن زراعت، اعمار بندها، نبود مکاتب و توجه به تعلیم و تربیه  برشمردند و خواهان توجه رئیس جمهوردر این خصوص گردیدند.
سخنرانان از برنامه های حکومت در عرصۀ انکشاف و تطبیق پروژه های کوچک، متوسط و بزرگ حکومت قدردانی و حمایت همه جانبه نمودند. آنها اطمینان دادند که در ولسوالی های متذکره امنیت سرتاسری برقرار است و با نیروهای امنیتی خود همکار می باشند.
رئیس جمهور کشور در صحبتی، افتتاح سب استیشن برق خلم و شبکه توزیع برق ولسوالی مارمول را به مردم بلخ به خصوص باشنده گان ولسوالی های مذکور تبریک گفته افزود: از یک سال بدینسو، ۹ ولایت کشور از انرژی برق مستفید گردیده اند و این روند در ولایات دیگر نیز تطبیق خواهد شد.
رئیس جمهور گفت که ولایات شمالی از خشکسالی و سیلاب ها آسیب های جدی دیده اند و به وزارت های زراعت و مالداری و انکشاف دهات هدایت داد تا اقدامات عاجل و فوری را برای آسیب دیده گان روی دست گیرند و بر بررسی مشکلات بیجاشده گان نیز تأکید کرد.
رئیس جمهور گفت که شش هزار مکتب در سراسر کشور به شمول ولسوالی ها اعمار می گردد، ۱۷ ولایت سردسیر در اولویت قرار دارد که با اعمار این مکاتب، دیگر فرزندان ما زیر گرمی طاقت فرسای آفتاب نخواهند بود.
محمداشرف غنی رئیس جمهور گفت که ما متعهد به مدیریت منابع آب و نیز تأمین انرژی برق هستیم. وی افزود که  زمینه صادرات محصولات افغانی به چندین کشور فراهم شده است و اکنون دروازه آسیای میانه و سایر کشورها به روی ما باز است.
رئیس جمهور اضافه کرد که با ایجاد مناسبات خوب با کشورهای آسیای میانه، ولایات شمال به شمول بلخ به انکشاف و ترقی خواهند رسید.
رئیس جمهور افزود نظام ما جمهوری اسلامی است نه جمهوری استبدادی، شما مالک این خاک هستید و من بر اساس ارادۀ شما خط و مش خویش را تعیین می کنم. وی از همکاری مردم بلخ در زمینه حمایت از برنامه های زیربنایی و انکشافی با دولت قدردانی نمود.
رئیس جمهور کشور گفت که نظام مردم سالار براساس انتخابات شکل میگیرد و در انتخابات سلیقه نیست بلکه این یک فرض شهروندی می باشد، قانون اساسی دراین خصوص به شهروندان فرصت داده است.
وی تصریح داشت که دشمنان مردم افغانستان که ترس از وحدت و همسبتگی مردم ما دارند، به مراکز ثبت نام و انتخابات حمله می کنند، باید زن و مرد به گونۀ منسجم در انتخابات اشتراک ورزند.
گفتنی است که  این پروژه ها با هزینه ۷,۶ میلیون یورو از کمک های بلاعوض آلمان به اکمال رسیده است، ۱۸ هزار خانواده از آن مستفید خواهد گردید. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا