تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت دوشنبه 15 میزان

کابل باختر/ 15/ میزان
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه انتخاب برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، پایان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری 1393 آغازکرده دنباله ای این مطلب را درصفحه سوم به نشر رسانیده اما درصفحه اول زیر عنوان کرزی دستور بررسی قتل پنج کودک توسط ناتو را صادرکرد . نوشته است: وزارت داخله به دستور رییس جمهور کرزی هیاتی را موظف نموده تا حمله هوایی نیروهای ائتلاف را درولایت ننگرهار که باعث کشته شدن پنج کودک شده است ، به طور جدی بررسی نماید.
همچنان این روزنامه درصفحه اول خبرداده که رییس قطعه عملیات قوماندانی امنیه نورستان دریک انفجار کشته شد.
انتخابات و شالوده شکنی های قومی ، انتخابات پیشرو چالش ها و فرصت ها ، پیمان امنیتی یا ابزار کتب امتیاز ؟ از جمله عنوان های میباشند که این روزنامه در صفحه دوم و سوم شماره امروزی نشر کرده است و اما درصفحه اخیر نوشته که طالبان پاکستانی، چیچینی و عرب، بزرگترین مانع روند صلح درفراه هستند.
به همین ترتیب این روز نامه درصفحه اخیر زیر عنوان ، سرنوشت افغانها باردیگر رقم میخورد نوشته : تلقی عموم این است که انتخابات برای فرد افغان سرنوشت ساز میباشد و اعتقاد عموم براین است که مصونیت آینده ی افغانها با برگزاری دقیق و شفاف انتخابات آینده گره خورده است درعین حال نگرانی هایی از عدم برگزاری انتخابات آزاد، شفاف دربرخی ازمحافل سیاسی نیز وجود دارد ، مقاله به همین گونه ادامه یافته است اما روزنامه رشد که تازه بدسترس قرارگرفته در صفحه اول زیر عنوان ، چه کسی برنده انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد؟ نوشته : درحالی که تعداد نامزدان ریاست جمهوری تا تحریر نوشته کنونی به چهارنفر رسید  و تا پایان مقرره شاید یک یا دو نامزد دیگر جهت ثبت نام مراجعه نکنند، تحلیل گران و آگاهان ، با تکیه بر حدس و گمان هر کدام فردی را به عنوان برنده انتخابات پیشرو و رییس جمهور آینده کشور پیشبینی میکنند پیش ازآنکه به پیش بینی ها بپردازیم ، یاد آوری این نکته لازم می نماید که با توجه به قرائن و شواهد بسیار ، انتخابات این دوره ریاست جمهوری به رغم ادعا ها و امیدواری های مسوولان دولتی و کمیسیون مستقل انتخابات ابداً شفاف و به دور از تقلب نخواهد بود.
بسیاری از بهانه جویی ها و زمینه های وجود دارد که مسیر انتخابات ریاست جمهوری را به سمت وسوی تقلب و عدم شفافیت سوق دهد . یکی از آن بهانه ها ، نا امنی و یا بهتر است گفته شود نا امن سازی بسیاری از مناطق جنوبی و شمالی کشور است .
به نوشته این روزنامه : دلیل دوم الگوی انتخابات گذشته است که ابداً الگوی مناسب و معقولی نیست و انتخابات پیشرو، هرچه هم شفاف و بدون شک و شائبه انجام شود ، قطعاً برتر و بهتر از انتخابات گذشته ریاست جمهوری برگزار نخواهد شد.
نقش جوانان در انتخابات ،رای حیاتی یا نصب پوسترها انتخابات باید به گونۀ شفاف و فراگیر برگزار شود،  نباید وارث خط جنگ در افغانستان باشیم ،تلاش های صلح همچنان ادامه دارد ، دست آوردها همچنان استوار می ماند ، از جمله عنوان های می باشند که روز نامه رشد درصفحه های دوم و سوم نشر کرده است.
به همین ترتیب روزنامه سخن جدید درصفحه اول زیر عنوان یک کرسی ، بیش از بیست مدعی ! به انتخابات سال 93 توجه، مطلبی نشر  نموده است.
این روزنامه همچنان درصفحه اول زیر عنوان مقامات حکومتی درانتخابات دخالت نکند نوشته : رییس جمهور حامدکرزی از مقامات حکومتی خواست تا در روند انتخابات ریاست جمهوری کشور دخالت نکنند . این روزنامه همچنان درهمین صفحه زیر عنوان تسریع روند صلح به کمک مولانا فضل الرحمان نوشته : مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان "شاخه فضل الرحمن " به زودی دررائس هیاتی پنج نفره عازم کابل میشود.
این سفر به دعوت حامدکرزی ، رییس جمهور کشور انجام میشود . پس از دعوت کرزی ، اعضای کمیته ویژۀ حزب جمعیت علمای اسلام با برگزاری جلسه ای درمنزل مولانا فضل الرحمان در اسلام آباد سفر وی به کابل را مورد بررسی قراردادند . بعداز تبادل نظر درزمینه ، کمیته ویژۀ با این سفر موافقت کرد و هیاتی تشکیل از پنج نفر از اعضای برجسته این حزب را برای همراهی با فضل الرحمن تعیین کرد.
این روزنامه همچنان در صفحه های دیگر شماره امروزی به نشر سایر مطالب پرداخته است .
به همین ترتیب روزنامه های ماندگار ، هشت صبح ، آرمان ملی ، نسل سه ، انصاف ودیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب گردیده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا