گزارش ها

مقامات افغان : زمینه سازی برخی کشورهای غربی غرض فرار استعداد ها از کشور نگران کننده است

 

کابل باختر 28 قوس

اخیرا" حکومت استرالیا اعلام داشته حاضر است برای آن افغانها که درکشور شان با نهاد های استرالیایی کارکرده اند پناهنده گی دهد.

 مقامات آسترالیا میگویند، این افغانها در نبود نیروهای آسترالیايي جان شان را درکشور شان  در خطر می بینند .

به گزارش آژانس باختر ، اقدام حکومت آسترالیا باعکس العمل دولت افغانستان موجه شده وبه عنوان زمینه سازی برای فرار مغز ها از کشور تعبير گردیده است .

تنها آسترالیا نیست که برای  آن افغانها که در  موسسات مربوط به  آن کشور در افغانستان  کار کرده اند ویزه اقامت ویا پناهنده گی میدهد  قبلا شماری دیگری از کشور ها ی غربی وبه صورت مشخص كانادا و ایالات متحده امریکا شماری از افغانها را به اين نام که در موسسات ویادفاتر نظامی امریکا در افغانستان کارکرده اند پناهنده گی داده است ،عمدتا اشخاص از سوی کشور های غربی پناهنده گی دریافت کرده اند یا ترجمان موسسات وابسته به این کشور ها بوده اند و یابه عنوان انجنیر ومهندس….. دراین موسسات کار کرده اند این حرکت درداخل افغانستان زمینه سازی برای بیرون شدن کادر های فنی از کشور تعبیر شده است .

 آگاهان سیاسی به این باور اندکه دولت افغانستان باید درخصوص این مسله جدی باشد و به خصوص درقسمت زمینه سازی برای خروج انجنیر ومهندس وداکتر از این کشور باید اقدامات را روی دست گیرد.

مقامات افغان میگویند که تصمیم اخیر حکومت استرالیا را بانگرانی تعقیب میکنند.

واصل نور مهمند معین امور اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی ، شهدا و معلولین اعلام اين خبر را یک ضربه، به حکومت افغانستان دانسته میگوید  اینگونه اقدامات کشورهای خارجی زمینه را براي فرار استعداد ها از افغانستان مساعد میسازد.

 وی افزود: شمار از افغانها که با نظامیان خارجی درافغانستان کار میکنند موقع غنیمت دانسته دررابطه به تامین امنیت شان پس ازخروج عساکر خارجی ابراز نگرانی می نمایند به فکر پناهنده گی درخارج اند درحالیکه دولت افغانستان مکلفیت های خود را در قبال این اشخاص انجام میدهد.

اسلام الدین جرئت سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان اعلام کشور استرالیا مبنی بر پناه دادن آن عده افغانهای که در افغانستان در نهادهای وابسته به استرالیا کار مینمایند يك خبر نگران کننده خواند. او به آژانس باختر گفت: درچنین شرایطی که ما به فکر جذب کادر های مسلکی و کارفهم از سایر کشورها به افغانستان هستیم و تلاش داریم تا با همکار ی اداره ( ای – او- ام ) راهکاری را دریابیم تا کادر های افغان را که درسایر کشور ها زندگی دارندبه کشور دعوت نموده و درادارات کشور مصروف کار نمائیم اقدامات یکتعداد کشور هامبنی بر زمینه سازی غرض فرار استعداد ها نگران کننده است .

جانان موسی زی سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن ابراز نگرانی شدید از اعلام پناه دادن کارمندان همکار افغان با کشور استرالیا به خبرنگار آژانس باختر گفت ،اینگونه  اقدامات منتج  به فرارمغزهااز افغانستان میشود درحالیکه افغانستان نسبت به هرزمان دیگر بعدازخروج نیروهای ائتلاف به کادرهای مسلکی و کارفهم ضرورت دارد وی افزود: دولت افغانستان تمامی مساعی اشرا درجهت تامین امنیت اتباع کشور به خرچ میدهد و نباید هیچ فردی تشویش رابه خود راه دهد .

وی همچنان اظهار داشت که مقامات وزارت خارجه از راه دیپلوماتیک  و تماس با سفارت های کشور های که نیروي شان درافغانستان حضور دارند در تماس است و از آنها خواسته تا در آینده از حرکات که اذهان  عامه رادرکشور مغشوش سازدبپرهیزند منافع ملی افغان ها رادرنظر داشته باشند.

ازگفته های بالا این نتیجه بدست میاید که اقدامات شماری کشور های غربی غرض زمینه سازی فرار استعداد از افغانستان میتواند به برنامه ها و پروژه های ارتقا ظرفیت که یک ضرورت اساسی افغانستان جنگ زده است  ضربه وارد کند پس کشورهای که از ایجاد ظرفیت  و انکشاف درافغانستان سخن میگویند نباید خود مانع برای رسیدن  به این اهداف شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا