تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 2 حوت

کابل باختر/ 2/ حوت
شمار محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرار گرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را درمورد رویدادهای منطقه وجهان نشرکرده اند.
روزنامه انصار برگ نخست را با مطلب صاحبان واقعی این سرزمین آغاز کرده و درهمین صفحه زیر عنوان جنگنده های رژیم صهیونیستی نوار غزه را بمباران کردند.
نوشته کرده است، سخنگوی ارتش صهیونیستی اعلام کرده که جنگنده های این رژیم بامداد روز دوشنبه تاسیسات زیر زمینی درنوار غزه را مورد حمله قرا رداده اند.
به نوشته این روزنامه ، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که این حمله هوایی درپاسخ به حمله راکتی شب گذشته انجام شده است. روزنامه به همین ترتیب ادامه داده در مطلب دیگر زیرعنوان اعلام طرح جدید برای ایجاد حکومت توافق ملی ، پایان حکومت و حدت ملی نزدیک است نوشته کرده است: شورای توافق و تغییر متشکل از برخی از نخبه گان سیاسی ، طرحی را برای ایجاد حکومت توافق ملی درافغانستان اعلام کرد.روزنامه به همین ترتیب موضوع را دنبال کرده است و درمطلب دیگر زیرعنوان سقوط سه پاسگاه امنیتی و کشته شدن 20 پولیس درفراه درصفحه اول نوشته کرده است، مقامات محلی فراه خبرداده که سه پاسگاه امنیتی درولایت فراه بدست مخالفین مسلح دولت سقوط کرده و 20 پولیس ملی درحمله تهاجمی طالبان جان داده اند.
به نوشته این روزنامه فرید بختور رییس شورای ولایتی فراه با تائید این رویداد ها میگوید شب سه شنبه طالبان مسلح سه پاسگاه امنیتی را در مربوطات فراه رود ولسوالی بالا بلوک و منطقه شمالگاه مرکز فراه سقوط داده اند.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده ، درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه آرمان ملی برگ نخست را با مطلب زیر عنوان قرار است کار پروژه "تاپی " روزجمعه در هرات آغاز شود.
آغاز کرده و نوشته است قرار است کار پروژه تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند روز جمعه درولایت هرات آغازشود.
محمد اشرف غنی رییس جمهور و مقامات ارشد کشور های ترکمنستان هند و پاکستان در مراسمی به این مناسبت اشتراک میکنند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده اما درصفحه اول درمطلب دیگر عنوان کرده است تا دو ماه دیگر جرایم جنگی درافغانستان بررسی میشود.
این روزنامه در صفحه هفتم پیرامون عنوان فوق نوشته کرده است گروه هماهنگی عدالت انتقالی میگوید که دادگاه جهانی جزایی گفته است تا تاریخ اول اپریل سال 2018 میلادی تصمیم اش را درباره فرستادن څارنوالی برای بررسی پرونده های جرایم جنگی درافغانستان اعلام کند.
روزنامه به همین ترتیب موضوع را دنبال کرده درصفحه دوم زیرعنوان ، حماسه آفرینی کابلیان درسوم حوت به خط زرین نوشته شود ، نوشته کرده است فردا سوم حوت برای شهر کابل روز تاریخی است زیرا درچنین روزی درسال 1358 خورشیدی شهروندان کابل درسراسر این شهر اشغال شده ، صدای مقاومت و آزادی بلند کردند و برضد اشغال کشورشان ازسوی ارتش سرخ اعتراض کردند.
روزنامه به همین ترتیب موضوع را دنبال کرده است و درهمین صفحه مطلب را زیر عنوان توزیع شناسنامه های برقی یا توطئه ارگ برای جنگ قومی نشر کرده است آرمان ملی همچنان درصفحه سوم باز هم با توجه به سوم حوت 1358 مطلب را زیر عنوان سوم حوت حماسه آزاد مردانی که بی رحمانه به تاراج رفتند نشر کرده است روزنامه آرمان ملی درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
به همین ترتیب روزنامه های هشت صبح و ماندگار درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.
ختم/ نالان …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا