اخبارفرهنگ

کارمرمت آبدۀ تاریخی خواجه ملک سبزعلی هشتاد درصد پیشرفت کرده است

پل علم/  13 جدی/ باختر

کار روی مرمت آبدۀ تاریخی ملک سبز علی شخصیت تاثیرگذار درفرهنگ وتمدن اسلامی درلوگر، هشتاد درصد پیش رفته است.

عبدالرحمن تسل رییس اطلاعات وفرهنگ لوگر به خبرنگار آژانس باخترگفت که آبدۀ تاریخی ملک سبز علی درحدود هشت صد سال قدمت تاریخی دارد و مقبرۀ آن به شکل گنبد ساخته شده است.

کار مرمت این آبده بیش ازچهار میلیون افغانی هزینه برداشته است که ازبودجه انکشافی وزارت اطلاعات وفرهنگ پرداخته می شود ودرحدود هشتاد درصد پیشرفت کاری دارد.

تسل افزود که همواره این ریاست ازروند کاری این پروژه بازدید کرده است و در جریان این بازدیدها پیشرفت کارها بررسی شده است و بر تطبیق معیاری و دقیق پروژۀ مربوط برای حفظ اصالت تاریخی و هویت این بنای تاریخی تاکید شده است.

سرخابی مدیرآبدات تاریخی ریاست اطلاعات وفرهنگ لوگر گفت که هجده آبدۀ تاریخی درمرکز وولسوالی های لوگر وجود دارد که پانزده آبده دراثرحوادث طبیعی وجنگ های چندین دهۀ اخیر تخریب شده است و اگر به بازسازی آن توجه جدی صورت نگیرد ازبین خواهد رفت.

 سرخابی افزود که کار مرمت آبدۀ تاریخی ملک سبزعلی را وزارت اطلاعات وفرهنگ آغاز کرده است که بیش ازهشتاد درصد پیشرفت کاری دارد و کار بازسازی آبدۀ تاریخی شاه صامت، پیریخ پوش وآبدۀ تاریخی عبدالقادر مشهور به خلیفه صاحب در مرکز ولسوالی برکی برک به همکاری مردم محل کار جریان دارد.

درکنار آبدات وبناهای تاریخی در لوگر، هشت ساحۀ باستانی ویک آبده درولسوالی خروار، دو آبده درولسوالی چرخ، یک آبده درولسوالی برکی برک وسه آبده درمرکز لوگر موقعیت دارد که آثار دوره های مختلف درآن جا دارد و اکثرآن ها به دوره های کوشانی ها ویفتلی ها برمی گردد .

امین الله صفا یکتن ازباشند گان شهر پل علم بناهای تاریخی لوگر را از غنا‌های بزرگ آن ولایت خواندو تاکید کرد که اگر دولت توجه بیشتر به صنعت توریزم کند، این بناها منابع بزرگ عایداتی از مسیر صنعت توریزم برای آن ولایت خواهد بود.محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا