سیاست

موثریت سند همکاری های امنیتی با امریکا !؟

کابل باختر 26 عقرب
ادامه نا آرامی ها درافغانستان وگسترش فعالیت های هراس افگنانه مردم این کشور راخسته ساخته است.
ادامه چنین یک وضعیت با مداخلات بیرونی بخصوص استخبارات پاکستان ربط دارد پاکستان هنوزهم  نسبت به افغانستان دید خصمانه وبرنامه های راهبردی دارد که درتضاد با منافع افغانها وثبات منطقه یی است .
حملات طالبان طی سالروان  هجری خورشیدی تشدید یافت وصد ها تروریست خارجی از مناطق قبائیلی به افغانستان آمده اند وعملا درکنار طالبان وداعشی ها  علیه نیروهای امنیتی کشور ومردم  ما درجنگ اند درحالیکه  پناهگاه  تروریستان در آن طرف خط دیورند فعال است وجامعه جهانی نسبت به این واقعیت سکوت را ترجیع داده است .
مردم افغانستان  درحالی نا امنی ها ، فعالیت های تروریستی و گسترش حملات طالبان وهمکاران  خارجی آنها را شاهد  اند که دولت این کشور با شماری از کشور های قدرتمند جهان  ومنطقه سند ویا پیمان همکاری های راهبردی امنیتی را امضا کرده است که به موجب آن این کشور تعهدات مشخص درقسمت تامین امنیت درافغانستان ، جلوگیری از مداخلات بیرونی ، تمویل و  تجهیز نیروهای امنیتی افغان ، کمک های اقتصادی … دادند مگر با تاسف افغانها از مفاد این سندها  استفاده نکرده اند  حتا میتوان گفت که سود گیری از چنین تفاهمنامه  یک جانبه بوده و برای افغانها موثر نبوده است .
ایالات متحده امریکا یکی از کشور های است که با افغانستان  سند همکاری  های راهبردی را امضا کرده است شماری از مقامات افغان ، شماری  از اعضای دومجلس شورای ملی ، فعالان جامعه مدنی ، سیاسیون امریکا  را متهم  میسازند  که گویا این کشور  در چوکات تعهدات که با پاکستان دارد سند همکاری های راهبردی اش را با افغانستان از یاد برده است ودر و جود معامله یکطرفه نمیتوان از سند همکاری های راهبردی با امریکا  سود برد  . آنها   تاکید ، زنگری مجدد این سند دارند روی همین امر بود که روز گذشته  شماری از مسوولان نهادهای دفاعی وامنیتی بر مجلس سنا دریک جلسه اسماعیه حضور یافتند.
معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع دراین نشست از همکاری امریکا با نیروهای اردوی ملی یاد آور شد وگفت که اردوی ملی 140 عراده زرهپوش نو را از امریکا  بدست آ ورده  وقرار است 1000 زرهپوش دیگر نیز  در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار گیرد  .
به گفته معصوم  ستانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی که روز گذشته درمجلس سنا گفت این وسایط زرهی از نوع پیشرفته تر هستند که در گام نخست به نیروهای ضربتی داده می شو د وپس در اختیار نیروهای دیگر  هم قرار خواهد  گرفت .
به گفته   ستانکزی : نیروهای دفاعی درشش هفته گذشته 140 عراده زرهپوش های های را بدست آورده  وقرار است  1000 زرهپوش دیگر نیز  در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار گیرد .
وی دلیل اصلی پیشروی های موقت طالبان را در میدان های جنگ نبود جنگنده های هوایی خوانده  میگوید نیروهای دفاعی افغانستان شماری اندکی از طیاره های ترانسپورتی رادراختیار دارد وبخش هوایی هنوز بسیار ضعیف است مقامات  وزارت دفاع ملی همچنان گفته که نیروهای دفاعی هنوز با طیاره های جنگی مجهز نیست .
جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز وزارت دفاع در این نشست بیان داشت یکی از اشتباهات ماا ین بود که ما نتوانستیم قوای هو ایی خود را همزمان با قوای زمینی تقویت کنیم به همین دلیل است که امروز با چالش های مواجه هستیم اوهمچنان  میگویند به آموزش کادرهای مسلکی قوای هوایی وپیلوت ها 5 تا 8 سال زمان نیاز دارد .
سرپرست وزارت دفاع ملی به امضا   توافقنامه  امنیتی با ایالات متحده امریکا اشاره  کرده میگویند درصورتی که این موافقتنامه  را افغانستان امضا نمی کرد پیشبرد جنگ کنونی نا ممکن بود.
او می افزاید  جنگ کنونی عملاً  با تمویل  مالی جامعه  جهانی  بخصوص ایالات متحده امریکا به پیش برده می شود  وتعهدات مالی برای سال های پیشرو نیز وجود دارد وتا اخر سال 2015 تمویل مالی عملاً وجود دارد وکشور های بین المللی تعهدات مالی خود را سالانه انجام میدهند .
سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان گفته است که تلاش  می شو د تا حمایت های مالی جامعه  جهانی وامریکا تا سال 2020 ادامه پیدا نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا