جهان

طرح جدید اتحادیه اروپا برای حمایت ازصلح و رفاه افغانستان

کابل 6 اسد / باختر
اتحادیه اروپا طرح های استراتیژی جدیدش درمورد افغانستان را درپنچ بخش مبنی بر حمایت اتحادیه اروپا ازمردم افغانستان ارایه کرده است .
گزارشگرآژانس باختر مینگارد: این پنچ مورد که شامل صلح و ثبات وامنیت منطقه یی ،حاکمیت قانون وحقوق بشر، توسعه اقتصادی وبشری ، مهاجرت  وتوانمندسازی زنان میباشد که اتحادیه اروپا ، نماینده گی  ارشد این اتحادیه  درامور خارجی  و پالسی امنیتی ونیزکمیسیون اتحادیه اروپا  در هفته گذشته  دیدگاه شان را درچهارچوپ یک بیانیه  مشترک  درمورد چگونگی حمایت از افغانستان ارایه کردند.
فدریکا موگرینی نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی و نیز معاون کمیسیون اروپا گفته‌است که مردم افغانستان سزاوار صلح و زندگی مرفه هستندو ما در حمایت از روند اصلاحات، مسیر دموکراتیک افغانستان، حاکمیت قانون، حقوق بشر و آوردن صلح به این‌کشور درکنار افغانستان خواهیم ماند. این نه‌تنها به نفع همۀ افغان‌هاست بلکه به نفع تمامی منطقه و جامعه جهانی است.
خانم موگرینی افزوده‌است که روند صلح باید به رهبری و مالکیت خود افغان‌ها به پیش برده شود، اما حمایت فعالانۀ منطقه و جامعۀ بین‌المللی درین خصوص مهم است.
این بیانیه مشترک تازه‌ترین مورد اعلام تعهد اتحادیۀ اروپا نسبت به حمایت درازمدت این اتحادیه از افغانستان است
قرار است، پیشنهادهای بیانیۀ مشترک در هفته‌های آینده با اعضای اتحادیۀ اروپا و پارلمان این اتحادیه مورد بحث قرار گیرد.
این درحالیست که حکومت افغانستان با اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ مشارکت و توسعه را در مونیخ آلمان امضا کرده است . اکلیل حکیمی، وزیر مالیه‌ی افغانستان این توافق‌نامه را با فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در بخش سیاست خارجی و امنیت ملی امضا کرده است.
پیش از این مقام‌های اتحادیه‌ی اروپا در اعلامیه‌ای گفته بودند که امضای توافق‌نامه‌ی جدید، تعهدات اتحادیه اروپا را برای توسعه افغانستان که در چارچوپ تعهدات کنفرانس بروکسل دراکتوبر۲۰۱۶ تعیین شده بود، رسمیت می‌بخشد.
فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه‌ اروپا دربخش  سیاست خارجی و معاون رییس کمیسیون اروپا در برنامه امضای این تفاهم‌نامه در مونیخ آلمان گفته است که این توافق‌نامه آنان را قادر می‌سازد تا همکاری های خود را در زمینه‌های توسعه انسانی، مبارزه با فساد، ساختار دولت و حاکمیت قانون و مهاجرت گسترش دهند. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا